Jsem srab. Již od mala jsem se bál hororových filmů. Ale také si rád dávám výzvy, proto jsem se rozhodl, že překousnu můj strach z hororů a zahraji si nějaký na Nintendo Switch. Chtěl jsem něco záhadného, něco, v čem nejlépe bude minimální množství jumpscarů (to mě na hororech právě děsí nejvíce), ale stejně mě to bude děsit. Vzpomínám si, když vyšlo demo Resident Evil: Revelations na 3DS, jak moc mě to děsilo. Nikdy jsem ho nedohrál. Věděl jsem, že tentokrát to musí skončit jinak. Brouzdal jsem tedy eShopem, když tu jsem narazil na hru The Coma: Recut. Jednalo se o krásně malovanou korejskou hororovou hru, na jejíž ikoně je spodní část obličeje dívky, která má před pusou prst, naznačující ticho. Věděl jsem, že jsem hledaný horor našel.

Strach přijde brzy…

The Coma: Recut je korejský survival-horor. Poté, co protagonista hry, Youngho, usne při velké písemce, probouzí se v temné verzi své školy. Musí přežít útoky příšery, která se podobá jeho oblíbené učitelce a jiné nástrahy, a projít místnostmi a halami školy, ve kterých je ukryto tajemství, které ho má z tohoto světa dostat.

Úvod hry je krátký, asi po deseti minutách hraní po vás hned půjde příšera, která vás bude pravidelně zabíjet i po zbytek hry. První útok příšery je poměrně předvidatelný, což vám později možná dá falešný pocit bezpečí.

Je libo nožíček?

Sama příšera není až tak děsivá, spíše znepokojivá. Co na ní děsivého je, je nečekanost jejího zjevení. Klidně se procházíte temnými, někdy krvavými, halami školy, když tu se zjeví příšera, která za vámi běží s nožem. Když vás chytne, pořád do vás seká, až zemřete. Můžete se schovat v některé ze tříd, ale příšera za vámi půjde i tam. Pochopitelně je celá situace, ve které se v těchto chvílích nacházíte, děsivá, ale co je mnohem horší, je fakt, že tyto útoky většinou nečekáte.

Pokud vás příšera sama příliš neděsí, nebojte se, hra nabízí i další metody, jak vám rozbušit srdce. V některých místech na vás totiž zaútočí příšera zpod předmětu, což nemusíte čekat a jinde se zase musíte vyhnout zmutované trávě, která se vás snaží otrávit.

A pokud vám tohle stále nestačí k vyvolání pocitů stresu a úzkosti, The Coma: Recut dává hráči malé množství slotů pro itemy, takže se musíte rozhodovat, které léky čí která jídla si chcete sebou brát. A výběr je poměrně velký, můžete si dočasně zvýšit výdrž, vyléčit se, sehnat si náplasti, abyste z ran od schovaných příšer nevykrváceli či získat lék proti otravě. Musíte tedy dávat přednost některým itemům a některými šetřit (itemy nezískáte až tak snadno, obzvlášť ne, když už jste v té situaci, že určitý item potřebujete), což se vždycky v hororových hrách jako faktor hodí.

Vyhněte se příšeře!

Jak už jsem zmínil, jsem srab. Takže jsem si našel hezký zbůsob, jak se těmto děsům vyhnout. Když na vás příšera zaútočí (zatřese se obrazovka a uslyšíte rychlé kroky), zavřete oči a přijměte smrt od příšery. Jakmile hru opět zapnete, budete už vědět, ve kterém místě na vás příšera zaútočí. Díky tomu pak můžete vědět, kterým místům se můžete vyhnout a kde je bezpečné se potulovat. Samozřejmě že tento způsob přežívání není dokonalý, párkrát se mi stalo, že na mě příšera zaútočila v místě, které mělo být bezpečné (což je nakonec mnohem děsivější). Ale pokud máte pocit, že je na vás atmosféra hry příliš děsivá a i přes to hru chcete dokončit, je mnohem výhodnější se nechat zabít a příšeru později obejít, nežli před ní hned utíkat.

Kvalitní horor

Jednou vlastností hororu je dokonalost jeho kontrastu s humorem. Proto je humor v této hře tak vynikající. Postavy v The Coma: Recut kolikrát odkazují na popkulturu, uvědomují si absurditu svých rozhodnutí, a dokonce si hrají i s některými zvyklostmi v hororech. Díky těmto vtipným momentům jsou postavy sympatičtější a atmosféra celé hry je děsivější.

Jsem strašně vděčný, že hra nemá příliš jumpscarů. Někdy se stane, že se nějaká postava zjeví na místě, kde ji nečekáte, ale vyloženě jumpscary ve hře nejsou. Horor je zde díky tomu opravdu kompletně v atmosféře, ne ve vašich reakcích na náhlé zvuky a obrazy.

K atmosféře děsu také přispívá samotné ukládání hry. Musíte na to ve hře najít tabule, které jsou většinou ve třídách. Často se však stává, že po dlouhé sérii úspěšného přežívání konečně narazíte na nějakou třídu, jenom abyste zjistili, že tabuli nemá, nebo ještě hůře, že ji má, ale je zničená, či popsaná. Takže horor nekončí ani touženým uložením hry.

Velmi povedená prezentace

Skvělé jsou i lístky, které ve hře můžete sbírat. Jsou ukryty na různých místech po škole, což je skvělou motivací na průzkum, i přes již zmíněné oblasti, kde se příšera nachází. Na lístcích objevujete části hlubšího příběhu, tajemství, která škola skrývá a rozhovory mezi studenty.

Příběh hry je velmi povedený. Celou dobu hádáte, co se doopravdy děje, jestli postavy, se kterými se v této zvrhlé škole setkáváte, jsou s vámi nebo proti vám a co zavinilo vaši přítomnost v tomto světě. V kombinaci s lístky a grafikou této hry je příběh skutečně velmi povedený.

The Coma: Recut je skvělá hra. Není příliš děsivá, přitom však budete neustále při hraní napjati. Má skvělý příběh, je nádherně malovaná a má vedlejší aktivity, které byly zábavné. Ať jste srabi jako já, nebo zcela odolní fanoušci hororového žánru her, v této hře si najdete něco, co se vám bude líbit. Naprosto ji doporučuji a haly této školy jistě opět navštívím.

Kategorie Akční, Dobrodružná, Horor Hodnocení recenze
5/5
Vývojář Devespresso Games / Stage Clear Studios