Utéct z vězení se podaří jen málokomu, nejlépe to však jde filmovým a knižním postavám. Teď se o to ale může pokusit kdokoliv. The Escapists 2 vás hodí do věznice s jediným cílem. Uteč! Mohou být útěky zábava? Dokážete sestavit dokonalý plán tak jako třeba Sylvester Stallone a Arnold Schwarzenegger ve filmu The Escape Plan?

„Jsem nevinný, jako všichni ostatní.“

The Escapists 2 navazuje na poměrně úspěšný první díl. Přínáší celou řadu vylepšení, nové věznice a podporu pro nové platformy. Vždy si vyberete vězení, úložný bod a dáte načíst novou hru. Tam si pak můžete vybrat ze svých postav, které si lze přizpůsobit v hlavním menu a postupně si pro ně odemykáte vzhledové prvky, třeba klobouk, brýle a další. Následuje prohlídka vězení a seznámení s jeho fungováním a pak už se jen ocitnete ve své cele a začíná váš první den za mřížemi. Každé vězení má svoji každodenní rutinu, kterou musíte dodržovat, jinak se zvýší ostražitost dozorců a útěk bude mnohem těžší. Musíte včas chodit na jídlo, trénink, na nástupy nebo do práce, nezapomnělo se ale ani na volný čas. Kam máte zrovna jít vám ukazuje žlutá šipka, což se hodí, pokud zrovna danou věznicí procházíte poprvé. Během každé volné chvilky pak můžete hromadit vybavení, vyrábět předměty a plánovat útěk. Strážci se vám v tom samozřejmě budou snažit zabránit a vy tak budete muset pečlivě skrývat, co kutíte. Když se vám konečně podaří utéct, dostanete zhodnocení vašeho útěku, můžete případně nahrát na internet svoje skóre.

„Proč nás nezavřete někam, kde je větší zima. Třeba do Afriky?“

Ve hře je celá řada vězení, která jsou opravdu různorodá – podíváte se do vězeňského vlaku, na divoký západ, do letadla nebo třeba do vesmíru. Každé vězení umožňuje jiné způsoby útěku a je jen na vás je všechny objevit. Některá, např. ty s omezenými prostory, vám na útěk poskytují jen omezený čas, ale i omezené způsoby. Třeba ve vlaku máte jen dvě finální možnosti –buď přilákat koně, běžícího vedle vlaku, nebo se šikovným způsobem zaháknout na jeřáb u trati. Celé vám to ale komplikuje zákaz vycházet z cely, takže jakmile vás zahlédne strážce, vyrazí po vás s obuškem. Autoři se docela vyřádili a vězení se od sebe dosti liší. Osobně mě ale nejvíc bavily právě ty speciální věznice s omezeným časem.

„Vidličky nemáte? Hej, vidličky nemáte?“

Vaše postava má tři stavové ukazatele – zdraví, energii a míru ostražitosti. Zdraví se ubírá třeba při soubojích se strážci nebo spoluvězni a jakmile je na nule, padnete a musí pro vás přijít doktoři. Energii spotřebováváte prováděním různých činností – tréninkem, kopáním nebo bojováním. Poslední ostražitost, což je v podstatě míra problémovosti v očích strážců, je ideální mít na nule. Zvýší se vám napadáním spoluvězňů, když se někdo dívá, chozením tam, kam nemáte a jinými dráždivými činnostmi. Jakmile přesáhne 80, každý strážce, který vás uvidí, po vás vyrazí s obuškem. Během vašeho pobytu v nápravném zařízení tak musíte postupovat opatrně, nikoho nedráždit a dávat si pozor, kdo se dívá, když zrovna vykrádáte stoly spoluvězňů, to budete pravděpodobně dělat docela často. Vaší postavě potom tréninkem/čtením můžete zvýšit sílu, vytrvalost a inteligenci. Tu poslední budete potřebovat na výrobu určitých předmětů, což občas dokáže trochu zabrzdit.

Co se týče vyrábění a samotných předmětů, nejsem příliš nadšený. Na jednu stranu toho můžete vyrobit opravdu hodně a různě vyrobené věci kombinovat a vylepšovat, přepínání mezi jednotlivými kartami je ale pomalé, obrázky předmětů malé a nějaké popisky, k čemu vám slouží, tu úplně chybí. To, co potřebujete, se navíc často velmi špatně nalézá. Jako nový hráč tak budete mít docela dost často chuť hru zahodit, protože v tomto systému budete úplně ztracení. Jakmile se naučíte pár receptů, tak zase budete frustrovaní, že na ně zrovna není materiál. Když už se konečně dostanete dál a něco použitelného vyrobíte, snadno o to můžete přijít. Tutoriál jako takový vám o utíkání neřekne skoro nic, v podstatě jen říká, co dělá jaké tlačítko. Začátky se tak asi nejlépe hrají někde u počítače s otevřeným seznamem toho, co můžete vyrobit a dalšími návody.

„Pereš se jako vegetarián!“

Celkově se autorům musí nechat, že byli opravdu kreativní. Každá věznice je jiná, na každou platí jiné plány, předmětů je opravdu hodně a zkoušet můžete leccos. Ačkoliv se hra nebere příliš vážně, trochu realismu tu přeci jen najdeme – k některým cestám ven se dostanete jen třeba díky práci v prádelně, kterou abyste získali, budete muset zmlátit někoho jiného. Bojový systém mi upřímně nepřijde ideální, je velmi snadné soupeře minout, tragédie to ale není a časem si na to zvyknete. Zajímavá je i možnost interakce s ostatními vězni – můžete od nich nakupovat, nebo si navzájem plnit laskavosti. Co bych ale opravdu vytknul je velmi dlouhá doba, po kterou se hru učíte a objevujete. Ani po dvou hodinách snažení se vám nemusí podařit utéct, a to může být frustrující, navíc nebezpečné pro ovladače a okolí choleriků. Také když cílíte na nějaký konkrétní postup, může se hra stát dost jednotvárnou, když stále hledáte jeden předmět, který se vám náhodný generátor rozhodl nedat (taková náhodička, že při nové hře ve stejné věznici už tam najednou je). I denní rutina začne být brzy otravná. Ačkoliv mají postavy kolem vás občas aspoň trochu vtipné hlášky, za chvíli budete mít pocit ztraceného času.

Naštěstí tu je i možnost multiplayeru, kdy se k vám kdokoliv může připojit, třeba jen na chvíli. A to jak online, lokálně, nebo ve splitscreenu, stačí i jen jeden Joy-Con na osobu. Ve dvou a více hráčích můžete dělat to, co v jednom tak snadno nejde, k dispozici pak je i versus mód, kdy spolu soupeříte. Z vizuálního hlediska se jedná o poměrně hezkou hru, se slušným pixelartem – pixelů je pořád dost na to, aby šlo všechno snadno a dobře rozpoznat a grafika není odfláknutá. Jednotlivé místnosti a prostory se od sebe barevně liší, což usnadňuje orientaci, chyběl mi ale občas pohled do dálky, kdy by se dalo rozhlížet určitým směrem, aniž bych se pohnul z místa.

Být ve vězení nováčkem není lehké v reálu, ani v této hře. Ze začátku budete zápolit s craftovacím systémem a snažit se najít, jak se dá vlastně dostat ven a občas to bude dost frustrující. Pokud vytrváte, otevřete si další zajímavé věznice s novými možnostmi, ty speciální opravdu chválím, jsou výborné. Hodně mě ale zklamala absence dostatečných vysvětlivek, bez návodů a rad na internetu nebo znalostí předchozího dílu budete ztraceni. Pochvalu také zaslouží dobře zvládnutý multiplayer ve všech formách. The Escapists 2 je docela dobrá hra, jen ji brzdí několik nedostatků. Škoda.

Kategorie RPG, Simulace Hodnocení recenze
Počet hráčů 1-2 lokálně, 2-4 online
3/5