Prázdniny skončily a noci začínají být delší. Tma, které přibývá, uvádí člověka do depresivních nálad. Jsou to přesně takové nálady, které hráče přivádějí ke hrám, jenž je dokáží vystihnout. The Fall je právě takovou hrou. Otázkou však je, zdali dokáže využít svou atmosféru efektivně, nebo hráči přivede její temno do nálady frustrace a utrpení. Na které straně noci se tato hra nachází?

AI za všechny prachy

V The Fall hrajete za umělou inteligenci (AI) ve skafandru jednoho pilota, který ztroskotal v nitru planety. Tento pilot je v ohrožení smrti a v bezvědomí, takže je na vás splnit svůj úkol a svého pána zachránit. Budete se muset dostat na povrch, nebo aspoň najít nějakou nemocnici, ale váš průzkum komplexu, do kterého jste se dostali, je plný nepřátel a jiných umělých a ne tak přátelských inteligencí. A problém nastává, když programování vaší umělé inteligence brání ve splnění vašeho primárního úkolu, jímž je záchrana pilota. Během příběhu sledujete, jak velký problém tento konflikt je a co je tato umělá inteligence schopná udělat, pro splnění svého úkolu.

Je to fascinující příběh, který je po celou dobu napínavý. Má spoustu hlubokých myšlenek, které vedou k morálním otázkám a které dodávají na atmosféře hry trochu připomínající sérii Metroid. Stejně jako v ní, i tady hraje vaše samota a opuštění velkou roli. Jste na cizí, nepřátelské planetě. Chodby jsou až klaustrofobické, osvětlení je slabé a nebezpečí je skutečné. Tohle všechno vede ke hře, která má příběh hodný knihy, nebo i filmu a atmosféru, která je nezapomenutelná.

Akce nebo pohoda?

Příběh je sice napínavý, ale gameplay sám o sobě až tak akční není. Pravda, chvílemi narazíte na sekce, ve kterých musíte střílet po nepřátelích, ale ty nejsou to, co si ze hry nejspíš budete pamatovat. Mnohem výraznější jsou části, ve kterých musíte řešit problémy. Někdy je hra až jako Point-and-click adventura, kdy zkoušíte mačkat všechno, jen abyste mohli problém vyřešit. Bohužel, ne vždy jsou tyto problémy vhodně prezentovány, nebo mechaniky plně vysvětleny, což vede k dlouhému přerušení napínavého příběhu, který vám celkový prožitek hry podstatně sníží. Samozřejmě má hra i dost velké množství dobrých hlavolamů, ale kombinace pomalých řešení s jejím příběhem o akutnosti a rychlými akčními sekcemi moc nesedí. Na druhou stranu dávají hráči možnost rozluštit, co se v tomto komplexu odehrálo skrz mnohé dokumenty, na které cestou narazíte a které by v akčnější hře asi neměly takovou váhu.

Akční sekce také nejsou dokonalé. Zejména problematické je míření, která je zapotřebí ke střelbě. Ovládání hry není skutečně příšerné, jen by mohlo být o něco lepší. Přijde mi však, že tyto sekce jsou vzhledem k tónu příběhu adekvátnější, než již zmíněné pomalé tempo problémů. Sice si tato hra není úplně jistá svým žánrem, ale dělá oba důstojně.

Líbezná tma

Vizuálně je hra velmi povedená. Zejména dobře využívá stínů v kombinaci se zvukovými efekty. V jednu chvíli jdete například místností, ve které máte díky těmto efektům pocit, že čvachtáte v krvi bývalých zaměstnanců komplexu. V těchto momentech je hra až hororová a jen čekáte, kdy na vás vyskočí nějaká příšera. Naštěstí hra nevyužívá jump-scarů, ale dokáže vám chvílemi nahnat husí kůži.

Barvy hry jsou celkově velmi tmavé a osvětlení dodává na pocitu útlaku. Hra by se dala docela ve svých barvách přirovnat ke hře Limbo. Vizuální styl The Fall se k příběhu hodí dokonale. Hudba je také skvělá, zejména díky zvukovým efektům a zvukům v pozadí, které spolu s vizuálním stylem dělá průzkum komplexu velmi napínavý.

The Fall je hra, která si zaslouží mnohem víc pozornosti, nežli má teď. Má vynikající příběh, dobré využití zvukových a vizuálních efektů a herní mechaniky, které sice nejsou dokonalé, ale jsou funkční. Její jediný problém je tempo, které je chvílemi přerušeno díky nejasnosti tónů hry, plynoucí z kombinace jejích žánrů. Přesto jde o hru, která stojí za to hrát, když máte náladu na dobrodružství ve světě plném temnoty a smrti.

Kategorie Dobrodružná, Puzzle, Střílečka Hodnocení recenze
4/5
Vývojář Over The Moon