Za dobu co hraji počítačové i konzolové hry jsem měl možnost setkat se s nejrůznějšími druhy nepřátel. Bylo jich mnoho a měli různé podoby. Ať už šlo o princezen chtivé želvy, v únosech libující si zrzouny, šéfy mafiánského podsvětí, Zikmunda nebo proradného nacistu. Všichni měli jedno společné – více či méně fyzickou podobu a dalo se jim čelit mečem nebo jinou sečnou, bodnou či palnou zbraní ruce. Myslel jsem si, že mě nemůže žádný nepřítel překvapit, ale přece jen se tak stalo. Tento nepřítel se objevil nebo spíš přikradl do mé bezprostřední blízkosti a držel se mě na každém kroku. S každým mým zaváháním byl o kousek blíž a nepříjemně se mi zařezával pod kůži. Neměl žádnou snadno uchopitelnou podobu. Někdy útočil zleva, někdy zprava a jeho smrtící údery jsem pocítil po celém těle, až jsem únavou padl k zemi a více se již nezvedl. Pozoruhodné je, že jsem s ním neměl žádný spor, neobjevil se proto, aby mi ublížil. Je prostě takový, nevybírá si a útočí na všechny bez rozdílu. Jeho jméno je jeho vlastností – Frost. Možná vám teď došlo, že nepřítel, kterého vám teď popisuji, není nějaký druhořadý padouch s prvoplánovým nápadem na ovládnutí světa či jiné chujoviny. Karetní managementová hra Frost ostatně pracuje s neotřelým zasazením a zajímavým protivníkem, kterým je smrtící ledová bouře, jednoduše přezdívaná Frost. A co si budeme povídat, zima je krutý nepřítel. Když máte zbraň můžete bojovat s různým zlem, ale když vám mrznou koule, můžete být sebevětší machr a stejně budete mít sakra problém.

Základní myšlenkou celé hry je provést svoji družinu přes určitý počet různých lokací zamrzlé, blíže neurčené krajiny. Přechod přes každou lokaci stojí určitý počet zdrojů – lidských, dřevěných a potravinových. Tyto tři suroviny jsou základním a jediným materiálem, se kterým po celou dobu operujete. Každou hru začínáte s určitým omezeným počtem, a proto je dobré vysílat členy svojí družiny na průzkum. To je jedna ze základních akcí, které můžete ve svém kole provést. Průzkum vám může zajistit nové přátele nebo suroviny. Dejte si ale pozor, průzkum může skončit také neúspěchem v podobě bezúčelné karty, která vám pouze překáží v balíčku potažmo v ruce, která je standardně omezena na 5 karet. (Počet karet v ruce ovlivňuje také faktor zimy, čím je větší, tím méně karet unesete, logické.) V tom nejhorším případě průzkum skončí smrtí vašeho druha. Kromě průzkumu můžete nechat družinu odpočinout, čímž odstraníte z ruky, tím pádem i z balíčku, ony zmíněné bezúčelné karty nebo líznout novou ruku. Tyto kroky vás ale stojí zdržení družiny, a zde se právě hlásí o slovo náš milý Frostík. Ve chvíli, kdy se vaše družina zastaví, ať už z důvodu odpočinku nebo přeskupení surovin, sníží se počítadlo Frostu, které představuje řekněme vzdálenost, která Vás drží od této smrtící ledové bouře o jeden bod. Ve chvíli, kdy počítadlo klesne na nulu, vaše družina dojde k věčnému spánku se sněhovou přikrývkou. Je tedy dobré udržovat počítadlo Frostu na co největších číslech a k tomu slouží poslední akce, kterou je přesun. Jak už jsem zmínil za ten se musí zaplatit. Aby toho samozřejmě nebylo málo, na vaši družinu mohou útočit vlci, psychické problémy a další jiné neduhy, které vám výpravu narušují a pokud se nepodaří tyto neduhy uspokojit/pokořit, vůdce vaší skupiny přijde o kousek zdraví, které není nekonečné a v této hře je vůdce jenom jeden. S každým posunem družiny se dají získat nejrůznější bonusové karty. Ty si za určitou cenu můžete koupit a následně obětováním určitých surovin aktivovat jejich efekt, získat jiné suroviny, oštěp na divou zvěř apod. To je v kostce princip celé hry. Je svižný, snadno pochopitelný a vlastně ani nijak výjimečný. Kouzlem hry je jeho zasazení do prostředí mrazivé krajiny, ve kterém vám neustále dýchá mráz za krk. Kromě toho je hra velice dobře graficky zpracována. Karty, herní plocha a design je minimalistický, velmi osobitý a kromě samotného hraní vás bude bavit prohlížet si ilustrace jednotlivých kartiček. Stejně jednoduchá je i hudba, která je vlastně smyčkou s jedním motivem. Z té je ale cítit naléhavost dostat vaši družinu do bezpečí, nebezpečí a námaha která vás čeká a pak jen dunění mrazivého větru. Zkrátka, Frost je hrou, kde se snoubí výtvarno a jednoduchá, leč efektivní mechanika herního světa. Kromě základního režimu nabízí The Frost i několik dalších postupně odemykajících se scénářů představovaných různými postavami. Otce, který se snaží ochránit svou rodinu, dívku pátrající po vrahovi svého otce, lovce pasoucím po božském medvědovi a mnoho dalších. Stejně jako scénáře také nové kartičky se otevírají postupně s hraním jednotlivých partií. Kartičky si můžete také prohlédnout samostatně pod položkou Sbírka.

Nesetkal jsem se ještě s hrou, o které by se dalo mluvit jen v superlativech. Také Frost má několik věcí, které více či méně při hraní otravovaly. Nejprve zpět k herní mechanice. Na té není v zásadě nic špatného. Je logická, založená na počítání karet, zkrátka nakládání se surovinami. Problém je, že někdy dokáže být nepříjemně nefér. Nejsem si jistý, jestli je to autorský záměr nebo ne, ale již několikrát se mi stalo, že moje putování skončilo neúspěchem, ale hra mi zkrátka nedala jinou možnost. Abych byl konkrétní, v jednom ze scénářů jsem musel zaplatit určitý počet surovin, které jsem ale zkrátka neměl a musel jsem poslat postavu na průzkum, jenže podmínkou pro tento scénář bylo, že nesmím dopustit ztrátu člena mé družiny a hádejte co, bum smrt. Konec hry. Toto se mi stalo několikrát. Často jsem měl pocit, že se surovinami nakládám s největší rozvahou a najednou se něco pokazilo a už mě zasypával sníh. Možná jde skutečně o záměr ukázat, že kočovný život v zamrzlé krajině zkrátka není peříčko a někdy prostě není fér. Bohužel to je někdy brutálně frustrující.

Frost je vynikající karetní hra, která za minimalistickým zpracováním skrývá osobité kresby autora hry, které s jednoduchým hudebním motivem a snadnou herní mechanikou vytváří atmosferický herní zážitek ze země věčně pokryté sněhem a ledem. Jedinou vadou na kráse je, že někdy dokáže být až nepříjemně krutá, což vede k pocitu frustrace.

Kategorie Karetní Hodnocení recenze
5/5
Vývojář Jérôme Bodin, Stage Clear Studios