Ovládat svého hrdinu – to už jsme zažili nespočetněkrát. Co takhle ovládat čas, ve kterém se pohybuje? Tímto způsobem na to jde The Gardens Between, indie hra od australského studia The Voxel Agents, která se snaží jinak nahlédnout i na koncept ovládání času. Jak se s tím protinožci poprali?

Dům na stromě

Domek na stromě, ve kterém si nejlepší kamarádi Arina a Frendt hrají, se po úvodní cutscéně stane důležitou součástí hry. V té se vždy ocitnete na ostrůvku, na kterém se oba hlavní hrdinové vylodili. Vaším úkolem je dovést je i „světýlko“ zdárně až do cíle, obvykle na vrcholek ostrůvku. Ono světýlko je část vzpomínky na společné zážitky, kterou odhalíte získáním všech jejích částí – každou na svém vlastním ostrově. Mezi ostrovy se pohybujete ve svém plavidle – již zmíněném stromovém domě. Celé prostředí působí mírně surrealistickým a abstraktním dojmem, což spolu s vynikajícím soundtrackem a sound designem pomáhá celkově budovat pětihvězdičkovou atmosféru. Na té se podílí i vizuální styl, který přesně zapadne do nálady celé hry.

Je čas bořit i čas budovat

Ani jednoho z hlavních hrdinů nemůžete přímo ovládat. Po každém ostrově si volí vlastní cestu, kterou nemůžete nijak ovlivnit. Vy ale ovládáte čas, který můžete převíjet tam a zpátky nebo ho nechat stát. Na určených místech také můžete vyvolat akci – odložit lucerničku nebo třeba zazvonit na zvoneček, což vyvolá jinou akci. Naštěstí pro vás čas neplyne pro hrdiny stejně, jako pro okolí. Na některých místech můžete třeba převíjet čas jen pro určitý předmět, jindy se zase některé objekty hýbou bez ohledu na to, zda necháváte čas běžet nebo ne. Navíc tu jsou i propojení, která byste ze začátku úplně nečekali – třeba spojení světa s kresbou na zdi. Takovéto prvky dávají hodně prostoru pro kombinace a stále důmyslnější hádanky, které jsou podobného ražení jako v Portalu – dá se na ně po chvíli přijít, vy ale budete i tak mít pocit, že jste géniové a porazili jste hru. Obzvlášť se mi líbily poslední úrovně, kde už jste dostatečně obeznámeni se všemi mechanikami a tvůrci si tak pro vás mohou připravit ještě zajímavější hlavolamy. Všechny hádanky a mechaniky jsou velmi dobře promyšlené a intuitivní, pod kůži se vám dostanou velmi rychle.

Příběh beze slov

Podobně jako třeba forma.8 se The Gardens Between snaží o vyprávění příběhu beze slov, sami autoři se netají tím, že chtějí, aby hru mohl hrát a pochopit úplně každý (i proto má věkové hodnocení od 3 let). K příběhu se dostáváte právě odhalováním jednotlivých vzpomínek, které oba přátelé společně zažili. Občas jsou veselé, občas jsou vážnější, rozhodně ale mají svou intenzitu. Co se mi moc líbí je i stylizace jednotlivých ostrovů tak, aby odpovídaly vzpomínkám – pokud se např. vzpomínka týká hraní videoher, nebude na ostrově chybět herní konzole a televize a dost možná bude interakce s nimi důležitá pro dokončení úrovně. Detailů a drobností k objevení a povšimnutí si je tu víc, a to je jen dobře, díky tomu hra působí úplně a nejsou tu prázdná místa. Pokud bych měl k něčemu přirovnat, nebude mi jedna hra stačit. Určité prvky, jako například hraní si s časem a intenzivní vyprávění, má podobné s Life is Strange. Jednotlivé úrovně jako uzavřené miniaturní světy má podobné se hrou Captain Toad: Treasure Tracker. V tom, jakým způsobem vystupuje z řady, jak je povedený sound design nebo svojí přístupností pro každého si bere příklad z Botaniculy. Od všech těchto zmíněných her se ale výrazně odlišuje a jde svým vlastním jedinečným směrem, který dokáže ohromit leckoho. Co se délky týče, odehrané hodiny spočítám na prstech jedné ruky, a to nevyužiji všechny. Hraní dokáže utéct velmi rychle, na druhou stranu je tu ale kvantita nahrazena maximální kvalitou.

The Gardens Between je naprosto kouzelná výprava do surrealistického abstraktního světa, plného vzpomínek. Moc se mi líbí vizuální a zvuková stránka hry, které společně s intenzivním vyprávěním beze slov vytváří naprosto úžasnou atmosféru. Autoři neodflákli nové nápady a mechaniky, stejně jako drobné detaily, které se přidávají k výčtu pozitiv této hry. Negativem by mohlo být jen to, že hra je moc krátká, podle mého názoru ale takováto délka sedí k příběhu nejlépe. The Gardens Between se mi líbí po všech stránkách, má svoji hloubku a každému doporučuji si ji zahrát. Této hře prostě není co vytknout.

Kategorie Puzzle, Adventura Hodnocení recenze
5/5
Vývojář The Voxel Agents