Uplynuly již čtyři roky od doby, kdy jsem se doslova s holým zadkem vyškrábal ze smrduté cely, kde jedinými společníky byly hladové krysy a probojoval se až na vrchol. Teď nejde jen o pouhý příměr. V The Keep jdete skutečně zdola nahoru – z cely až do nejvyššího patra pevnosti.

Dolů do dolů

Hra The Keep původně vyšla v roce 2014 na kapesní konzoli 3DS z dílny firmy Nintendo a představila dvě zajímavé soubojové mechaniky, které bravurně využívaly architekturu právě zmíněné konzole. Jednou z nich byl klasický souboj s mečem nebo čímkoliv, co jste měli zrovna v ruce.  Zkrátka na tabulce 3×3 obdélníčky šviháte stylusem v diagonálních a horizontálních směrech ve třech výškových úrovních pro provedení útoku. Na každého z nepřátel platí jiný způsob a proto musíte být hbití a přijít na to, které místo je nejlépe zasáhnout. Druhá mechanika je, jak možná tušíte, spojená s magii. Během průzkumu nacházíte kameny s  různými magickými runami a také svitky s kouzli, které vám radí, jaká je jejich správná kombinace pro vyvolání magického účinku. Tyto kameny je potřeba skládat do magické tabulky o 5×4 polích. Tam, kde schází prostor je třeba zapojit fištrón a tady začíná ta pravá zábava, resp. v pozdějších fázích hry, kdy máte mnohem větší počet run a svitků. Dalo by se říct, že skládání magických run je taková minihra ve hře. Vymyslet na malém prostoru nejefektivnější kombinaci kouzel může dát zabrat a nejednou budete tabulku předělávat, abyste čarovali tak, že i Voldemort bude mít hubu dokořán. Tyto dvě mechaniky byly tím nejlepším, co hra nabízela a já byl velmi zvědavý, jak se podařil přechod na Nintendo Switch, který i přesto, že dotykovou obrazovku má, z pochopitelných důvodů ji nevyužívá.

Jde to, ale dře to

The Keep je klasický dungeoncrawler, který se od jiných her tohoto typu v mnoha věcech neliší. Začínáte jako nikdo, prozkoumáváte prostředí kolem vás, hledáte tajné místnosti a samozřejmě bojujete s nepřáteli, kteří vám jdou po krku, během čehož zvyšujete svoje dovednosti, které jsou rozděleny na tři složky – zdraví, stamina, mana a čtvrtou koncentraci, která se doplňuje v závislosti na počtu zasazených úderů. V případ Keepu jde o čistou one man show. Začínáte sami a možná i sami umřete. To závisí na tom, jak dobře ovládnete zmíněné mechaniky a jak dobří jste „lovci pokladů“ Abych se vrátil zpátky, soubojové mechaniky fungují dobře i při klasickém ovládání pomocí analogových páček a triggerů, nicméně chce to mnohem větší cvik než v případě 3DS verze. Switchový systém ovládání mi zalézal pod kůži mnohem pomaleji a nejednou se mi v souboji stávalo, že jsem se v zběsilém kouzlení a rubání uklikával, ukračoval s postavou, kam jsem nechtěl nebo zrušil kouzlo uprostřed skládání. Tento problém jsem si nejvíc uvědomoval ve finálním levelu, kdy pokud chcete zvítězit, musíte být nejen zdatnými mágy, ale i dostatečně hbití a vědět, kdy zasadit tu správnou, možná osudovou, ránu. Zkrátka, převod se povedl, ale na precizní ovládání je třeba více času nebo šikovnější ruce než jsou ty moje.

Narativní složka hry se drží na hranici průměru a pokud jde o výpravu, neuvidíte nic víc než jen skály a kamení, což by mi až tak nevadilo, kdyby bylo prostředí trochu více detailní. Často mě vytrhávalo opakování textur, které je značně viditelné. Stejně tak načítací obrazovky, během kterých je vyprávěn příběh, mohly být mnohem lépe využité. Jeden malý obrázek a vypravěčův hlas mi dnes přijde jako velmi málo. Chápu, že 3DS limitoval hardware, ale Switch je mnohem dál. Více různých druhů nepřátel, více detailů by umocnilo atmosféru celého průchodu hrou. Na druhou stranu musím pochválit hudební podklad a zvukové efekty. Ty naopak atmosféru podtrhují na výbornou. Kapání vody, dunění větru, který se prohání kobkami. V jedné nebo dvou kapitolách mi hudba dokonce naháněla husí kůži. Ve finálové zase cítíte, že jste blízko, že jste už někdo a dělí vás pouze pár kroků od toho, co jste si na začátku svého snažení usmysleli.

Novinky

The Keep pro Nintendo Switch se dočkal také několika novinek. Kromě detailnějších textur modelů a animací byly přidány snové levely mezi některé kapitoly příběhu. V těchto levelech můžete bojovat a zlepšovat si tak svůj skill, aby se předešlo tomu, že se dostanete do finále nepřipraveni. Cestování do předchozích úrovní není možné a některým soubojům se můžete vyhnout. Snové levely jsou samozřejmě nepovinné a můžete se zkrátka hned probudit. Pro všechny milovníky češtiny je hra opatřena českými titulky.

The Keep je klasický dungeon se vším všudy a z kategorie průměru ho vytahuje skvělý bojový systém, díky kterému jsem si hru užil i na druhý průchod. Oceňuji implementaci bojového systému z 3DS i přesto, že je potřeba trochu víc snažení aby se vám dostalo do ruky. Odladit by zasloužil také inventář, ve kterém je pohyb celkem chaotický. Pokud jste ještě The Keep nehráli, rozhodně neváhejte – není bez chyb ale zabaví od začátku do konce.

Kategorie Akční, RPG Hodnocení recenze
4/5
Vývojář Cinemax