Když jsem byl mladší, na rodinných setkáních nejvíc frčely hry se slovy – slovní fotbal, země-město… Hříčky jsou u nás oblíbené do dneška. Do virtuálního světa se je zajímavým způsobem pokusili převést vývojáři z Brainseed Factory. Pojďme se podívat, jak se jim to povedlo ve hře Typoman: Revised.

Písmena, všude písmena

Typoman vyšel už v roce 2015 na Wii U. O něco později přišla verze Revised, která se podívala na ostatní platformy, včetně Switche a vylepšila či upravila několik prvků. Základním kamenem celé hry jsou písmena. Hlavní hrdina, za kterého hrajete, je složen z písmen HERO, což v angličtině znamená hrdina. Jednotlivé překážky jsou složeny z písmen, stejně tak jako nepřátelé. Písmena jsou zakomponovaná všude v krajině a ve vašem okolí. Když ale pomineme typografickou mánii, hra v některých ohledech dost připomíná LIMBO, zejména vizuálně. I herní styl je trochu podobný. Vašeho hrdinu vidíte z boku ve 2D světě. Vaším cílem je dostat se dál, tedy doprava. Na cestě ale máte mnoho překážek a nepřátel. Na rozdíl od LIMBA se ale jedná o hádanky slovní, většinou stačí poskládat z dostupných písmen správné slovo a máte skoro vyhráno. Skládání slov provedete buď zvednutím a odnesením nebo dotlačením písmen na správné místo, ve většině případů ale spíš zvolíte vyvolání okna, ve kterém si písmena můžete pomocí šipek přeskládat dle libosti. Na některých místech je také „tiskárna“, kde jedno písmeno můžete použít opakovaně – je tedy občas těžší přijít na správné slovo. Pak už jen nepokazit skok a hurá k další hádance. Nutno podotknout, že ovládání hry slovy je velmi zajímavý prvek, který se i přes časté opakování jen tak neomrzí. Napíšete DVEŘE a dveře se otevřou. Nebo omylem napíšete smrt a váš hrdina zemře. Ups.

Nápověda? Ne!

Většina hádanek je tu docela přímočarých. Tu za něco zatáhnete, tu něco musíte včas přeskočit, nejčastěji ale přijdete k hromádce písmenek a problému, který můžete vyřešit jedině slovně. Je trochu škoda, že herní styl zůstává celou hru stejný, malé zpestření nabízí cesta za uvozovkami, jejichž sebrání vám zobrazí větu – myšlenku z deníku hlavního hrdiny. I přes určitou jednotvárnost je ale hra zábavná. S hádankami a slovy si vývojáři pohráli dobrým způsobem a často existuje víc než jedno řešení. Není tomu bohužel vždy, někdy vytvoříte slova, která by významově mohla fungovat také, ale nefungují a vám tak může nalezení toho správného trvat o něco déle. Jedinou nápovědou, kterou dostanete, je vaše okolí a váš problém, jehož řešení nemusí být vždy 100% jasné. Moc se mi líbí i prvek lži – pokud někdy sestavíte slovo LEŽ, stane se z nich malá postavička, která jakékoliv slovo promění na jeho opak. Tím vznikají další možnosti, jak získat nová písmena a složit tak dříve nedostupná slova. Vaše angličtina může dostat pořádně zabrat. Na tomto principu je založená i jedna z miniher, které se odemknou po dokončení hry. Dostanete pár písmen, neomezený počet lží a úkol sestrojit slovo. Ve druhé minihře dostanete hromádku písmen a vaším úkolem je sestrojit co nejvíc slov.

Typoman: Revised je vskutku velmi zajímavá a originální hra se slovy, která tohoto mechanizmu opravdu dobře využívá. Líbit by se mohla milovníkům LIMBA, rozhodně bych ji ale doporučil těm, kteří si chtějí procvičit angličtinu. Líbí se mi, že občas jde problém vyřešit více způsoby a velmi se mi líbí hraní se slovy a přikládání váhy jejich významům. Vytkl bych poměrně krátký příběh a minimální postgame (až na dvě minihry), v našich končinách je problém i absence češtiny, nicméně kvůli její implementaci by bylo potřeba předělat celou hru. Také mě velmi překvapilo, že není podporovaná dotyková obrazovka. Při cestě do práce nebo školy Typoman pomůže rozcvičit mozek, na večery, kdy chcete vypnout, se ale tolik nehodí. Tady prostě musíte přemýšlet. A navíc anglicky.

Kategorie Skákačka, logická Hodnocení recenze
4/5
Vývojář Brainseed Factory