Pamatujete ještě na éru „hloupých“ telefonů s barevnými displeji? Během tohoto období byly velmi populární balanční hry – měli jste nějaké vozítko, obvykle motorku a tlačítky plyn, brzda a náklon jste je ovládali. Velmi oblíbené byly třeba minimalistické Gravity Defied, Nate Adams Freestyle Motocross a další hry, které umožnily dělat složitější triky s jezdcem. Na dotykovkách se balanční hry uchytily jen značně odlehčené a zjednodušené, třeba že plyn je zároveň náklon doleva a brzda doprava, jak to má Hill Climb Racing. Urban Trial Playground se řádí spíš k těm prvním jmenovaným. Může oživit někdejší lesk tohoto typu her?

Vymazlený gameplay

Abych se přiznal, zas tak moc jsem od této hry nečekal. Po hodinách křečovitého mačkání tlačítek s Gravity Defied v minulosti mě moderní zpracování balančních her zklamalo. Tady ale nastalo překvapení už při prvním načtení trati. Ačkoliv se váš závodník pohybuje jen ve 2D prostoru, celé prostředí je 3D. A opravdu nádherné. Hra celá běží na Unreal Engine 4, který se zde ukazuje v plné kráse, a to doslova. Pokročilá světla a stíny nebo poměrně detailní modely i bez poklesu snímkovací frekvence na něčem tak malém je opravdu skvělá vizitka. I samotné hraní za chvíli pohltí. Ovládáte náklon do stran, plyn, brzdu máte rozdělenou na přední a zadní, navíc se můžete i skrčit a skákat. Chybí jen pokročilé triky jezdce, což by takhle propracovanému ovládání slušelo. Tratě jsou pak rozdělené na dva druhy – časovka a akrobacie. Časovku musíte zajet v co nejkratším čase a při akrobacii řetězit triky do komb a získat co nejvyšší skóre. Nebudu vám lhát, akrobacie mě bavily podstatně víc.

Po střechách i balkonech

Tratě jsou propracované nejen vizuálně ale i nápadem. Nejezdíte jen po nudných silnicích, ale v běžném prostředí. Na předměstí jezdíte po zahradách a klouzačkách na hřištích, ve městě se projedete po balkonech nebo markýzách obchodů a na pláži se kromě písku proháníte i po zakotvených lodích. Tratí je k dispozici několik a každou si zahrajete v časovce i akrobacii. Oba dva módy se pravidelně střídají, jak budete hrou postupovat. Tratí a závodů ale není k dispozici zas tak moc a hru tak dokončíte docela brzy – všechny tratě jsem měl dokončené během dvou hodin. Pak už zbývá jen najít v nich všechny žetony, splnit všechny úkoly a dokončit je na 5 hvězdiček.

Vozový park

Postupem ve hře, plněním úkolů v jednotlivých „závodech“ a sbíráním žetonů si postupně odemknete ke koupi lepší motorky a jejich vylepšení. Můžete si tak vylepšit svůj stroj, aby se s ním lépe manipulovalo, měl silnější motor a lépe brzdil. K dispozici jsou i kosmetické úpravy jako změna barvy laku nebo nálepky. Přizpůsobit si můžete i svého jezdce/jezdkyni. Lepší motorka vám může být hodně nápomocná při získávání lepšího skóre nebo zajetí lepšího času. Potěší i možnost multiplayeru – s druhým hráčem buď můžete závodit, kdo trať dokončí dříve nebo si hrát na honičku.

Tragické UI

Zatímco samotné hraní je fantastické, skvěle vyladěné a vypadá nádherně, menu moc povedené není. Tedy, z vizuálního hlediska je dobré a dobře zapadá do stylu hry, nicméně funkcemi je trochu v době kamenné. Při spuštění hry vás hodí na začátek seznamu tratí, a ne na tu poslední odemčenou, takže pokud jste na konci hry, budete se jimi muset proscrollovat. Také restary jsou pro mě nepochopitelné. Pokud se vysekáte, můžete se vrátit na checkpoint .V akrobacii vám to za každý skok na checkpoint ve výsledku strhne body, ale 1-2x se to vyplatí. Při časovce se ale čas nezastaví, takže tu checkpointy trochu ztrácí smysl, jinak moc hvězdiček nezískáte a musíte tedy sáhnout po restartu. Ten je v menu pauzy až třetí položka, musíte ho potvrdit, ale hra znovu načítá. Přitom když dáte bežný skok na checkpoint ze začátku trati, vrátí vás hra na start bez okolků, jen nevynuluje skóre. To je docela otrava u tratí, které mají části, které se dokonale podaří zajet až na stopadesátý pokus. Načítání je totiž takové to příliš dlouhé na to, aby bylo otravné, ale příliš krátké na přečtení zprávy na messengeru a napsání odpovědi. Navíc se po načtení ihned startuje a během odpočítávání hra nejde pauznout. Snad to vylepší v některém updatu. Útěchou budiž podpora pro video capture, tedy pokud se vám podaří nějaký skvělý trik, můžete si jeho záznam uložit dlouhým podržením tlačítka pro screenshoty.

Musím říct, že Urban Trial Playground velmi překvapil, a to příjemně. Díky Unreal Engine 4 vypadá hra nádherně, gameplay jako takový je opravdu vymazlený a hraní je zábava. Simulace fyziky je povedená a dostatečně věrná a oceňuji poměrně detailní ovládání. Příjemným bonusem je i multiplayer. Je trochu škoda nepříliš povedeného UI a menšího množství tratí, nejedná se ale o nic, co by případně nemohli vývojáři přidat v aktualizaci. Pokud holdujete balančním hrám, tato konečně jde správným směrem.

Kategorie Závodní, Arkáda, Sport Hodnocení recenze
4/5
Vývojář Teyon