Nemám rád válečné hry. Jako malý jsem si někdy nehrál na vojáka a myšlenka války mě vždy děsila. Naopak taktické hry a JRPG miluji a nemůžu se jich nabažit. Takže jsem měl z této hry nejprve smíšené pocity, jelikož jde o taktické JRPG ve válečném prostředí. Válečném, jako moderním realistickém válečném prostředí, ne fantasy války, jako ze Středozemě. Tohle prostředí mi k JRPG hře prostě nesedělo a dokonce bych i řekl, že mě odpuzovalo. Ale zároveň ve mně vzbudilo morbidní zvědavost. Může mě takováhle hra vůbec bavit?

Konzoli neodložíte

Valkyria Chronicles 4 se odehrává během 2. europaské války a kouká se na její události z pohledu kapitána čety E, poručíka Clauda Wallice. Tento způsob vyprávění je poměrně efektivní, protože vede k velmi silnému příběhu, ale chvilkami trochu překrývá samotný gameplay, který je v kapitolách hry méně zastoupen. Protože jde o deník, není to velký problém. Příběh je skutečně napínavý. Má velmi dobré postavy, správný balanc humoru a dramatu a chvilky, kdy se musíte ptát, do jaké míry byla hra inspirována druhou světovou válkou a nebo naopak, jestli s ní má vůbec něco společné. Místy jsem si dovedl i představit, že by se hra odehrávala ve světě Star Wars. A naštěstí si můžete zahrát víc bitev ve skirmishích (náhodné potyčky), které se postupně odemykají a jsou v menu volně přístupné, takže jakmile budete přehlceni skvělým příběhem, můžete se odreagovat v napínavých bitvách.

Napínavé jsou hlavně díky zajímavému systému ovládání postav, který tato hra užívá. V tradičních taktických hrách vaše postavy bojují automaticky a vy se jen rozhodujete, kam mají jít a co mají dělat. Zde však vaše postavy ovládáte přímo vy. Vyberete si, které postavy chcete na svém týmu, poté si vyberete se kterou postavou chcete hýbat a nakonec za ni přímo hrajete. Jsem velice vděčný za fakt, že postavu ovládáte z úhlu třetí osoby, takže pro někoho, kdo jako já nemusí válečné FPS hry, je tohle opravdu vítané.

Hra s osobností

Sice zde hrajete na řady, tak jako ve spoustě jiných her tohoto žánru, ale rozdílem je možnost střelby mimo řady. Když proběhnete kolem nepřítele a on si vás všimne, začne po vás střílet a dokonce vás i může zabít. Stejně je tomu i naopak, takže se často vyplácí mít své vojáky ve skupinkách, aby útočníky mimo své řady zničili. Další věc, která tomuhle způsobu ovládání dodává na napínavosti, je možnost plazit se a krčit se na určitých místech, což dodává na pocitu naléhavosti, který při hraní máte. Jen nezapomeňte hlídat, kolik vaší postavě zbývá kroků, než se zcela uřícená zastaví a budete muset využít jeden z vašich zbývajících povelů na to, abyste ji dostali do bezpečí.

Ovšem jaké by bylo taktické RPG, ve kterém byste ovládali identické postavy? Krom kategorií postav, které v těchto hrách bývají (zde jsou to například sniper, shocktrooper, lancer nebo tank), musíte brát v potaz i osobnosti vašich postav, což je faktor, který dodává hře na hratelnosti. Osobnost se projevuje v chování postavy za určitých podmínkách buď pozitivně, nebo negativně. Jestli neznáte povahy vaší čety, může se stát, že svého vojáka dáte do situace, kde třeba dostane trému a přijde o veškeré zbývající kroky, zatímco na něj míří četa nepřátel. Když se je však naučíte, bude vám jasné, které postavy si zvolíte na určité úkoly a které postavy se na ně nehodí vůbec, což vám může dát v bitvách velkou výhodu.

Válečný román

Díky přítomnosti povah se může také stát, že se vyskytne postava, kterou nebudete mít příliš rádi, ale může se vám někdy v budoucnu hodit. Možná se tady budete bát, že díky jejímu neužívání bude tato postava navždy slabá. Ale tak tomu není. Za vítězství v bitvě dostáváte zkušenosti, které můžete podle svého rozdat celým kategoriím (třeba 1000 zkušeností sniperům, 3000 shocktrooperům apod.). Tahle možnost vlastního rozdělování zkušeností dále dodává na nutnosti strategie, díky které má Valkyria Chronicles 4 dokonalou rovnováhu mezi akcí a přemýšlením. Postavy si také mohou mezi sebou vytvářet vlastní vztahy, takže se pak ještě víc vyplácí tvořit skupinky z určitých jednotlivců. Navíc se pak fanfikce píší samy.

To, co jsem dosud popsal, je už samo o sobě dost na to, aby tato hra byla jednou z nejlepších strategických her, jakou jsem kdy hrál. Ale má ještě další důvody, proč je skvělá. Například její soundtrack je fantastický. Je to jedna z těch her, které musíte hrát se zapnutým zvukem. Bitvy jsou mnohem napínavější, dabing postav je povedený a melodie této hry vám zůstanou v hlavě i po dohrání. I vizuálně je hra povedená. Její styl připomíná mangu, zejména díky tlustým čarám a zvukovým efektům, které jsou na obrazovce i nakresleny. Okraje obrazovky mají skvělý efekt, který dělá vše, co se do nich dostane, odbarvené a dále dodává na pocitu, že se díváte chvilkami na mangu a chvilkami na anime.

Valkyria Chronicles 4 je neuvěřitelně povedená hra. Šel jsem do ní s očekáváním, že se nepřenesu přes její prostředí a nejen, že jsem se zmýlil, ale dokonce jsem si její prostředí i velice oblíbil. Při hraní této hry kompletně ztratíte pojem o čase, především díky jejímu skvělému příběhu, akčnosti a vizuální prezentaci. Má velkou hloubku, do které stojí za to se ponořit a je to jedna z nejlepších her, které jsem tento rok zatím hrál. Jestli máte aspoň trochu rádi anime nebo strategické hry, neváhejte a tuto hru si zahrajte, nebo si aspoň stáhněte její demo, nebudete toho litovat. A pokud jsou vám tato teritoria neznámá, třeba vás do nich právě tato hra dostane.

Kategorie RPG, Strategie Hodnocení recenze
5/5
Vývojář SEGA