Dovolím si tvrdit, že mezi námi není jediného hráče, který by neznal Wormsy. Věčně bojechtivé červíky, kterým nic nedělá větší radost než popadnou špuntovku nebo jakýkoliv jiný kanón a vystřelit jiného na opačnou stranu vesmíru a nejlépe tak, aby z toho měl ještě na památku záznam. Přece jenom si ale neodpustím malý výlet hlubin Wormsí duše a v krátkosti sérii představím. Worms je sérií akčních tahových her pro jednoho i více hráčů, ve kterých se s partičkou červíků představujících váš tým snažíte vybít nepřátelský tým či týmy. Wormsíci už se takto bez přestání mydlí dvacet čtyři let a s každým dílem přinesli nějakou tu změnu – tu nové zbraně, tu nové režimy, tady jim byl zase 2D prostor malý atd. Jedním z typických rysů hry bylo kromě bizarních zbraní také počítačem generované prostředí, které jste si mohli upravit k obrazu svému třeba granátem – bylo totiž kompletně zničitelné. Veteránům Wormsů se určitě vybaví kousky jako sebevražedná létající ovce nebo Holy Grenade (Svatý granát). Poslední díl ze série nesoucí název Worms W.M.D (pokud vás zajímá co tato zkratka znamená, tady je vysvětlení: Weapons of Mass Destruction, tedy zbraně hromadného ničení, jak jinak…) se na Nintendo dostal po dlouhých devíti letech, kdy na konzoli Wii úřadovala verze Worms: Battle Island. Hned z kraje můžu říct, že Nintendo Switch sedne W.M.Déčku, parafrázuji naše slovenské bratry, jak na riť na šerbel. Především kvůli přenosným možnostem Switche a sdílení jeho Joy-Con ovladačů při hře více hráčů. Co se ale skrývá pod těmi všemi zbraněmi? Stojí to za to?

Hned na první pohled, nebo spíše první zahrání jsem nabral dojmu, že je tady něco dobře. Worms W.M.D celkem nápadně připomíná asi nejoblíbenější díl Worms Armageddon. Především přechodem zpět do 2D. Jak jsem napsal, hru si nejvíce užijete s dalšími živými hráči, ale pokud jste sám, užijete si také dost zábavy.  K tomu vám bude dopomáhat pětice režimů, počínaje klasickým tréninkem, ve kterém můžete vypilovat vše od základních pohybů až po mistrovské ovládání smrtících zbraní. Všechny tréninky jsou koncipované jako cvičení na čas, které mají prověřit současné znalosti, případně vás hru naučit, pokud jste úplný nováček. Dále klasické kampaně, kde už hrajete s určitými cíli. Poslední trojice režimů (Challenge, Extra a Bonus) zahrnuje speciální mise s různými druhy cílů, které vám odemknou různé bonusové věci jako kostýmy, hymny apod. Tuhle samotářskou sekci hry není radno podcenit, protože pokud se budete chtít měřit s dalšími ostřílenými hráči, chce to vědět, jak na to. Problémem singleplayer je, že Worms je prostě zábava pro více hráčů. Misí je tu dost a člověk si říká, že bude co hrát, ale po chvíli se hraní omrzí a hráč zatouží rozmastit pár červů živému hráči. Pokud tedy zavadíte o singleplayerové mise, s největší pravděpodobností to bude trénink nebo některá z náročnějších výzev.

Největší sranda začíná, jakmile přepnete do multiplayer sekce. Je libo zalumpačit si s dalšími pěti hráči lokálně na jedné konzoli nebo televizní obrazovce? Nebo raději každý na vlastním Switchi? Můžete si zahrát i proti neznámému hráči či hráčům a ukázat, že vy jste ten největší červí vojevůdce. Navíc pokud máte takové ambice, je zde také ranked mode. Jak jsem psal výše, singleplayer je takový nemastný neslaný výcvikový tábor, multiplayer je už první linie, kde to lítá ze všech stran. Osobně nejvíce času jsem věnoval lokálnímu multiplayeru na jedné televizní obrazovce. V té Worms vynikají nejvíce především kvůli zapojení sociální stránky. Není nad takové to zdravé herní vysmívání se protivníkovi, provokování, potupné likvidace červíků (moje nejoblíbenější – šťouchnutí z útesu).

Nicméně i u online hraní se zabavíte na dlouhé hodiny. Worms W.M.D nabízí podobně jako jeho předchůdci možnost předpřipravit si bitevní pole na nejrůznější způsoby. To nezahrnuje jen jak bude ono pole vypadat, ale také jaké zbraně lze používat, co všechno za věci bude padat ze zásobovacích beden a nespočet dalších možností. Tato položka je velmi důležitá a myslím, že po několika hrách ji navštívíte nejen kvůli nastavení vašich červích týmů. Proč? Z hraní Worms W.M.D (a jeho defaultního nastavení) jsem nabyl dojmu, že se odklání od strategického hraní k akčnímu. Pamatuji hry, kdy každý krok se v rámci časového limitu řešil s co největší precizností a efektivitou, neplýtvalo se cennými ničivými zbraněmi a dostat se velmi blízko k jinému červovi bylo celkem luxusní situací. Nicméně ve Worms W.M.D jsem měl pocit, že mnoho věcí mám tak nějak dost brzo a nemusím moc řešit, čím budu na koho střílet nebo okolnosti jako je vítr apod. Zkrátka po několika hrách bylo nutné nastavit si vlastní schéma, se kterým jsme byli spokojeni. To hře ale nijak nevyčítám, obzvlášť když máte možnost si vše nastavit k obrazu svému. V souvislosti s nastavením herního pole, jednoduchému transportu červů po mapě a dostupnosti palebného arzenálu musím zmínit i novinky. Jednou z nich je craftování. Akce všem hráčům známá z jiných her. Prostě sbíráte suroviny, vybíráte, za jakou věc je proměníte a v mezikole dochází k vyrobě.

Craftování je zajímavou novinkou pro Worms, protože dokáže dost zahýbat s průběhem bitvy a ty nervy, když vidíte, že si na vás soupeř chystá banány, když vy máte leda tak blbý zelený granát, stojí vážně za to. Je to ale o správném nastavení, co budete mít od základu a co si odemknete až později. Druhou novinkou, kterou už nehodnotím tak kladně, vlastně mě úplně zanechala chladným, jsou dopravní prostředky. Mezi ně patří bitevní tank, helikoptéra, bojový obojživelník s rypadlem a závodní kára z Rocket League. S vozidly si určitě užijete nějakou tu srandu, ale určitě později zjistíte, že dost usnadňují hru. Nejen, že červům poskytují určitý štít a redukují tak sílu zbraní, ale poskytují velmi jednoduchý a efektivní prostředek pro pohyb po bitevním poli a potom je celkem jednoduché likvidovat nepřátele, které byste museli jinak složitě ostřelovat na dálku, využívat vystřelovací lano apod. Věřím, že vozový park si užijí především ti hráči, kteří preferují prvoplánové akce plné výbuchů. Druhá skupina, která vyžaduje klasickou hratelnost, asi vozidla vypne. Poslední novinkou jsou budovy, tedy části mapy, do kterých se dá skutečně vejít a využít jako kryt, odstřelovací plošinu apod. Je jen na vás, jestli je využijete jako skvělé strategické místo nebo se stanou vaším hrobem.

Worms W.M.D je prostě klasika i přes novinky, které posouvají hratelnost do akčnější roviny. Nenajdete tu nic moc nového. Vypadá to stejně, hraje se to stejně a tak nějak to pořád stejně baví a osobně si ani vlastně nedokážu představit, kam by se hra měla dál pohnout, aby se zní hráči posadili na zadek a jestli je to vlastně vůbec nutné.

Worms W.M.D je dobrá hra, přináší klasickou hratelnost obohacenou o tři nové prvky, ale jinak je to pořád ta samá hra, která vás zabaví především při hře s více hráči. Přidanou hodnotou je přenositelnost hry díky vlastní obrazovce Switche a Joy-Con ovladačům.

Kategorie Tahová, Akční, Strategie Hodnocení recenze
Počet hráčů 1 – 5
3/5