Metroidvania už je dnes poměrně zaběhnutý subžánr, který zahrnuje prvky explorace a s nástupem indie her se opět dostal na výsluní. Klasické pinbally, na druhou stranu, zase takový úspěch nezažívají. Sice si některé starší můžete vyzkoušet třeba v Joystick Baru, většina lidí ho zná spíše z různých digitálních verzí, zejména „Space Cadet“, který byl součástí Windows XP, mez Nintenďáky byl zase velmi oblíbený například Metroid Prime Pinball na DS a to zejména kvůli podpoře multiplayeru. Ve studiu Villa Gorilla si řekli, „Co takhle spojit obojí dohromady?“ a tak světlo světa spatřila hra Yoku’s Island Express, která se dostala i k nám do redakce.

Malý pošťák, který není až tak malý

Asi nikoho nepřekvapí, že i v této hře budete zachraňovat svět, respektive ostrov. Tohoto úkolu se nezhostíte jako nikdo jiný než Yoku, dung beetle (doslova hnůj beruška, po česku hovnivál). Přistanete na ostrov nahradit odlétajícího bývalého pošťáka, abyste převzali Island Express, roznáškovou službu. Ještě než se dostanete na poštu, zjistíte, že se na ostrově něco děje a dostanete poslání. Zachránit všechny před skrývající se hrozbou. Musíte svolat vůdce všech klanů, jenže po cestě k nim vás čekají různé překážky a dobrodružství, k tomu všemu navíc koutky, které musíte objevit a prozkoumat, abyste se dokázali dostat dál. To slovo pošťák také není náhoda – poštu neroznášíte jen v příběhu, ale později i jako takový side quest. Po celém ostrově najdete poštovní schránky a pošta je plná nedoručených psaní. Yoku si před sebou valí kuličku, na kterou si stoupne, když plní schránky a která se může zdát zbytečná, závisí na ní ale jedna důležitá mechanika hry.

Velký ostrov, který není až tak velký

Onou důležitou mechanikou není nic jiného než již zmíněný pinball. Yoku je ke své kuličce „přivázán“ a tak když ji odpálíte flipperem, poletí spolu s ní. Flippery jsou různě rozmístěné plošiny, žluté odpálíte pomocí ZR, modré pomocí ZL a proužkované jakýmkoliv z těchto dvou. O zbytek pohybu se pak postaráte pohybem analogu doleva či doprava. Kulička je těžká a jinak než použitím flipperu či odrazové plochy skákat nemůžete. Tímto způsobem se pohybujete po ostrově, který se na první pohled zdá velký, ale časem objevíte různé zkratky a způsoby, jak cestovat rychleji a tím se vám iluze velkého světa zmenší. Kromě pohybu jsou tu ale části s typicky pinballovým uspořádáním, které často musíte dokončit pro postup v příběhu. Na jedné takové pinballové desce musíte otevřít vchod sbíráním magických kamenů, na jiné zase vystřelit svou kuličku pořádně silně po obří potvoře. Jediné, co na těchto částech trochu zamrzí je to, pokud jimi procházíte znovu – není vždy snadné se trefit na první pokus na správné místo a může se tak stát, že vám postup přes již odemčenou část bude trvat až příliš dlouho. Většinou se ale více či méně nápadně objeví zkratka, kterou pak můžete projít rychleji. Co se zákoutí týče, těch je tu hodně, stejně jako věcí k posbírání a odemčení nebo side questů. Po dokončení příběhu jsem měl splněno pouhých 39%. Další střípky příběhu nebo pozadí ostrovanů však motivují hrát i po slavném vítězství a narazíte i na SPOILER, který vás k tomu bude skoro nutit.

Zajímavá kombinace… která funguje opravdu skvěle

Her s prvky explorace se v poslední době vyrojilo poměrně dost (i my jsme některé recenzovali, třeba forma.8 nebo Dandara), Yoku’s Island Express se snaží trochu vybočit z řady zapojením prvků pinballu. Nápad možná zní šíleně, ale v tomto zpracování funguje opravdu skvěle. Mechaniky hry nejsou nijak složité a pochopí je každý a pinballové části jsou dost možná zábavnější než klasický pinball, když mají nějaký kontext a souvislost s příběhem. I přes různé variace jsou ale občas trochu repetitivní, ne však tolik, abyste se začali nudit. Svět má také pro tuto hru rozměr akorát – není příliš velký ani příliš malý, že by nudil nebo byste ho nedokázali pořádně prozkoumat a pořád bude něco, co jste ještě nenašli nebo nezískali. K dispozici je vám i mapa, u které bych ocenil lepší možnosti zoomování a pohybu. Co se ale rozhodně nedá vytknout je krásná malovaná grafika a hudba, velmi mě potěšila část, kdy se během začátku gameplaye objevilo logo hry. I zvuky jako takové ke hře a animacím velmi sedí a celé je to moc hezky zpracováno. Vývojáři hry nám navíc sdělili, že hru čeká day one patch, který má opravit známé drobné chyby a vylepšit některé prvky. Za těch cca 5 hodin co trval příběh a dalších 2, po kterých jsem se dostal na necelých 60% jsem si žádného většího problému nevšimnul, celá hra běžela a hrála se krásně, skoro sama a jednou jsem kvůli ní málem přišel pozdě, protože dokáže opravdu dobře pohltit (10 z 10 yesbooků doporučuje hrát se zapnutým zvukem).

Yoku’s Island Express se rozhodně nedá nazvat typickou metroidvanií a to kvůli spojení s pinballem. Tato šílená kombinace však funguje velmi dobře a ve spojení s kvalitním zpracováním opravdu dobře pohltí. Moc se mi líbí po audiovizuální stránce, jedničku si zaslouží i velmi citlivě navržený svět, který má rozměry tak akorát a výzvy, které jen tak nepřestanou bavit. Ačkoliv se jedná o první hru tohoto studia, zvládli ji velmi dobře a těším se s čím přijdou příště. Yoku’s Island Express vás zkrátka dokáže vtáhnout do svého světa a jeho hlavní hrdina je prostě sympaťák.

Kategorie Plošinovka, Adventura, Puzzle, Arkáda Hodnocení recenze
4,5/5
Vývojář Villa Gorilla