Sérii Zaklínač snad ani není třeba představovat. O Geraltovi z Rivie a jeho příbězích od vynikajícího spisovatele Andrzeje Sapkowského ze sousedního Polska má u nás povědomí snad každý, obzvlášť hráči. Už první dvě hry slavily úspěch, ta třetí ale Evropu navždy zapsala mezi velikány RPG her (o jejím vzniku si mimochodem můžete přečíst i v knize Krev, pot a pixely). Divoký Hon je totiž opravdu rozsáhlá RPG hra s obřím detailním světem, o jejímž portu na konzole minulé generace (PS3 a Xbox 360) se nedalo ani snít, jelikož i ta aktuální měla co dělat. Jak si tedy poradili vývojáři se Switchem, který na tom výkonově není o moc lépe než zmiňované „last-gen“ konzole?

Divoký Hon

Zaklínač 3: Divoký Hon se odehrává zhruba půl roku po druhém dílu (můžete navíc zvolit možnost simulovat uložené pozice z druhého dílu a nastavit si svět tak, aby reflektoval vaše rozhodnutí v předchozí hře). Válka je stále v plném proudu a uprostřed ní se Geralt vydává najít svou někdejší žačku Ciri, která se snaží utéct před přízraky známými jako Divoký Hon. Ačkoliv základní příběh je ve své podstatě jen plnění úkolů, aby vám pak jejich zadavatelé na oplátku řekli něco o jejich setkání s Ciri a poskytli vám tak vodítka, kde hledat dál, nebude vás nudit, jelikož více než hlavní dějová linka tu mají slovo různé vedlejší příběhy. Autoři se snažili, aby vedlejší úkoly nebyly jen výplní a každý tak má svůj příběh a můžou ho stejně jako hlavní příběh provázet náročná rozhodnutí. Těch tu rozhodně není málo a mnohdy se o tom, jak špatné vaše volby byly, dozvíte až po pár hodinách, kdy na vás teprve dopadnou následky. Každý průchod hrou tak může být odlišný přímo se nabízí po dohrání zapnout novou hru a zkusit to jinak.

Ten svět je… živý

Kromě množství příběhů v hlavní dějové lince a vedlejších úkolech je hlavní předností i obří otevřený svět. Tedy, je rozdělen do několika oblastí, mezi kterými se musíte teleportovat a nejde mezi nimi jen tak plynule přecházet, o stoprocentně otevřený svět tak vlastně nejde. Vzhledem ke knižní předloze to ale o moc lépe vyřešit nešlo, jednotlivé regiony jsou navíc opravdu rozsáhlé. O to impozantnější je zaplněnost celého světa. Na rozdíl od některých her, kdy se touláte takřka pustinou je svět třetího Zaklínače bohatý, rozmanitý a živý. Obyvatelé se navzájem baví a nějakým způsobem reagují na vás, na to, co děláte či na aktuální dění v příběhu nebo dokonce počasí. Na to reaguje i bohatá fauna i flóra, třeba stromy sebou v silném větru cloumají, což mě přivádí k té velké otázce a to je, jak si s tím vším poradí Switch.

Když se kácí les, padají třísky

Jak jsem už zmiňoval, svět je tu opravdu bohatý a zaplněný, takže je potřeba vykreslovat velké množství objektů. Svět je také rozlehlý a není tak „chytře kopcovitý“ jako v Breath of the Wild, takže je také často třeba udržet dostatečnou dohlednost. Výsledkem je sice značně ořezané množství polygonů a také menší rozlišení, ale hra stabilních 30 snímků za sekundu drží poměrně obstojně. Je až zázrak, že zůstaly zachovány jak detaily světa, tak některé pokročilé efekty či realistické chování vody. Příliš dlouhé není ani načítání, nicméně čas od času pocítíte „problikávání“ předmětů, například při cutscénách. Ty samy o sobě vypadají opravdu dobře, často výrazně lépe než zbytek hry, ačkoliv jsou renderovány v reálném čase. Ty i samotnou hru pak provází opravdu profesionální a kvalitně udělaný dabing (anglický a polský) i když pozornému uchu s dostatečně kvalitním ozvučením neunikne, že aby se vše vměstnalo na 32GB cartridge, došlo k agresivnější kompresi. Šetřilo se také na některých texturách, opravdu vynikající hudba však podle všeho zůstala nedotčená, což cením. Hraní na TV (obzvlášť pokud je velká) ořezané vizuály moc neprospěly, mnohdy se šlo ještě níž, než je LOW nastavení na PC. Tady se podle všeho cílilo hlavně na handheld, jelikož na malé obrazovce se všechny tyto nedokonalosti jako zázrakem ztratí. Škoda jen, že tu není cross-save, aby šlo při hraní střídat nabušené PC na velké obrazovce a Switch na cestách. Na čem se nešetřilo, je česká lokalizace – celá hra je plně otitulkována a v češtině jsou všechna menu, návody i texty.

Co třeba Klepna?

Co se samotných mechanik týče, ty jsou opět velmi komplexní a v průběhu hraní se zapnutou nápovědou přečtete opravdu hodně textu. Naštěstí vše nemusíte umět hned od začátku a nové schopnosti a možnosti se tak dají objevovat postupně. Poprvé v herní sérii se také dostalo na Klepnu – Grealtova věrného koně. Vybavení můžete sbírat i pro něj, třeba lepší sedlo vám zajistí delší výdrž v trysku. Klepnu oceníte obzvlášť při delších přesunech, avšak ne vždy reaguje přesně tak, jak byste chtěli. Spolu s navigací na minimapce, které je občas trošku popletená, to není ideální situace. Škoda, že navigace není přítomná i formou kompasu, abyste nemuseli pořád koukat na minimapu a mohli se kochat prostředím.

Zaklínač 3: Divoký Hon je sám o sobě vskutku vynikajícím RPG s obřím otevřeným detailním živým světem, komplexními mechanikami a dobrým příběhem. Skvělé je, že vedlejší úkoly nejsou jen na výplň či levelování a výborná je jak hudební stránka, tak dabing na vysoké úrovni. Do Switchové verze se toto všechno dostalo bez zbytečných škod. Zkrátka a dobře byla při portování odvedena skvělá práce a byly zvolené rozumné kompromisy, takže port dopadl tak, jak bych si ho představoval. A co vám budu povídat, za možnost hrát takhle rozsáhlou hru na cestách to opravdu stálo.

Kategorie RPG Hodnocení recenze
4,5/5
Vývojář CD PROJEKT RED