lostlevels4Kdo z nás by neznal Super Mario Bros. – hru, která odstartovala s dalšími skvělými hrami novou éru Nintendo a zároveň začala legendární herní sérii, která baví už 30 let. Víte ale, že na japonském Famicomu vzniklo pokračování této hry? Hra nesla název Super Mario Bros. 2, u nás však pod stejným názvem vznikla hra úplně jiná. První příležitost zahrát si hru mimo Japonsko se nám naskytla, když byl SMB2 (u nás The Lost Levels, já ho však budu ve své recenzi nazývat Super Mario Bros 2) součástí hry Super Mario All Stars pro SNES. Tato hra byla přeportovaná i na Wii k příležitosti 25-tých narozenin Super Mario Bros. Dnes však máme originál z Famicomu přímo na Virtual Console na Wii U i 3DS. Pojďme se na něj tedy vrhnout. A proč vůbec SMB2 nevyšel i u nás? Jeden z důvodů je ten, že SMB2 vyšel na Famicom Disk System, který místo cartridgí podporoval levnější disky a vytvořit port hry na cartridge z disku je dost obtížné. Dalším a pravděpodobně nejdůležitějším faktorem je obtížnost hry. Přestože jsem dokončil nejednoho Super Maria, měl jsem při hraní SMB2 dost velké problémy. Vlastně jsem ho stále nedohrál, nedávno jsem se dostal do třetího světa. Ano, čtěte správně, jsem ve třetím světě, dál jsem se nedostal. Mario dvojka se hratelností, ani soundtrackem nijak neliší od svého předchůdce. Jedinou výjimkou je Luigi, který má (dnes již charakteristický) vyšší skok, ale také horší ovladatelnost. lostlevels1Když už mluvím o Luigim, musím se zmínit, že SMB2 postrádá multiplayer známý z prvního dílu, namísto toho si můžete zvolit, za kterého z dvou bratrů budete hrát. Po grafické stránce je hra velice podobná svému předchůdci, dostala jen malé úpravy, např. mraky, stromy a různé jiné objekty mají oči. Je fakt, že Mario dvojka je příliš podobná jedničce, to však neznamená, že by SMB2 neobsahoval novinky. Z nových nepřátel je tu červená Piranha Plant, která vyleze z potrubí rychleji a nezastaví se, ani když stojíte v její blízkosti. Dále je tu Hammer Bro, který vás po chvíli začne pronásledovat a konečně Blooper, který může přežít na souši. Jediným novým power-upem je otrávená houba, která překvapivě Maria otráví. S těmito novinkami už je snad zřejmé, že SMB2 není žádná jednoduchá hra. Přidám ale ještě příklad – v jednom levelu se nachází na první pohled konec cesty ohraničený bezednou dírou. Brzy jsem však zjistil, že je zde schovaný neviditelný blok, z něhož můžu přeskočit na potrubí a z něj pokračovat dál. Blok je ovšem tak vysoko, že jediný způsob, jak se na něj dostat, je přeskočit na něj z nedaleké trubky. Je tu však háček, když se v levelu někam posunete, již není cesta zpět. Musel jsem tedy spadnout do jámy a z checkpointu to vyzkoušet znova, tudíž jsem přišel o jeden život. Některý level design je prostě na mě příliš krutý, a protože se po ztrátě všech životů vracíte na začátek světa, zahrajete si některé levely tolikrát, že to není prospěšné pro vaše mentální zdraví. V tomto ohledu je mírumilovnější verze All Stars, ve které po skončení hry začínáte na začátku stejného levelu.

Super Mario Bros 2 je velmi daleko od toho, aby to byla špatná hra. Právě naopak, je to velmi dobrá hra, bohužel s občasným hráče trestajícím level designem, který si tvůrci mohli odpustit. Pokud jste dohráli prvního Super Mario Bros, nebo máte se sérii zkušenosti, bude pro vás dvojka zajímavým doplňkem a bonusovou výzvou. Nedoporučuji však začátečníkům,  hra je opravdu obtížná. Máte-li možnost, kupte si Super Mario All Stars pro Wii, dostanete čtyři legendární Mariovky za jednu cenu. Na druhou stranu, pokud si stáhnete pouze hru samotnou, bude vás to stát méně a navíc si můžete aktivovat restore pointy, když budete mít problémy.

Kategorie Plošinovka Hodnocení
4/5
Vývojář Nintendo R&D4