Pokémon Red, Blue a Yellow: Koukněme se první generaci pod pokličku!

Když se zeptáte náhodného fanouška Pokémonů, jaká je jeho nejoblíbenější generace, je dost pravděpodobné, že vám bez rozmyšlení odpoví „první“. Řekněme, že první generace je Pokémonům to, co Ocarina of Time Zeldě. Pro spoustu lidí tyto hry představují dětství a zavedly herní mechaniky, které se používají dodnes, tak se není čemu divit, že přes mnohé chyby jsou považovány za klenoty herního průmyslu. A zrovna o tom si tu budete moct přečíst! V tomto článku probereme čím se první generace liší od jiných, zajímavosti, které vám možná utekly, když jste hru hráli prvně, a spoustu dalšího!

Při srovnání první generace s ostatními, tak zjistíte, že se spousta věcí na(ne)štěstí změnila. Je něco, co vám chybí, nebo něco, za co jste naopak rádi? Mně osobně například velmi vyhovuje Exp. Share (rozdělení získané zkušenosti mezi všemi pokémony ve vašem týmu po vyhraném zápase), ale vím, že spousta lidem vadí. To, že ve Sword a Shield nejde deaktivovat, byla pro některé hráče podpásovka. Nicméně v  následujících bodech si vyjmenujme změny, u kterých věřím, že je všichni budeme považovat za kladné:

  1. Neomezený inventář – zatímco v posledních hrách si veškeré itemy můžete syslit a nemusíte si lámat hlavu nad tím, jak je vůbec možné, že vaše postava pobere 99 Hyper potionů, 99 Repelů, 99 Ultraballů a tisíc dalších serepetiček, starší hry jsou v tomhle ohledu ‚realističtější‘. Pokud jste někde narazili na item, který jste si chtěli nechat, ale neměli jste místo v inventáři, tak jste se holt museli rozloučit s jiným.
  2. Rychlost – ve Sword a Shield můžeme rozlišit až tři rychlosti + kolo. Plížení, chůzi a běh. V první generaci jste si polovinu hry vystačit pouze s obyčejnou (pomalou) chůzí, dokud jste nedostali kolo.
  3. Boxy – v posledních generacích si pokémony můžete volně přehazovat z jednoho boxu do druhého, můžete jich vybrat několik najednou a celkově je celý proces rychlý a snadný k pochopení. Tomu tak ale nebylo vždy. Původně jste při každém přesunu museli hru uložit, pokémoni se dali přesouvat pouze jednotlivě a celý proces trval dvakrát tolik.
  4. HMka a TMka – hidden machines, neboli HMka, byly útoky, které jste potřebovali pro postup ve hře, ale v soubojích jako takových pro ně občas nebylo moc využití. Protože útoků bylo několik a hráči nechtěli plýtvat místem na útoky u svých „hlavních“ pokémonů, většinou jeden člen týmu byl „HM slave“nebo ,,HM mule”. HM slave/mule byl pokémon, který sloužil prakticky jen pro tyto účely. Naučit se co nejvíc HMek. A takhle to bylo až do šesté generace. K HMkům bychom mohli ještě dodat dvě zajímavosti. Museli jste se k nim původně proklikat v inventáři, kdežto dnes si stačí stoupnout před objekt, na který chcete HMko použít. A též bylo nutné si pořádně rozmyslet, kterého pokémona je naučíte, protože pak nešli smazat. Na druhou stranu TMka (technique machine) jsou útoky tak, jak je známe dodnes. Až tedy na jednu výjimku, a to byla ta, že šly použít pouze jednou, takže jste se opět ocitli v situaci, kdy dumáte, kterého pokémona ji vlastně naučíte nebo zdali ji chcete nahradit.
  5. Glitche – v první generaci jsou mraky dvou věcí. Zubatů v jeskyních a glitchů prakticky na každém kroku. Tohle rozhodně není stížnost (tedy aspoň ne z mé strany), naopak mi to přijde fascinující, protože to nabízí škálu dalších způsobů, jak si hru užít. Co je to vlastně glitch? Je to závada v programu, která vám umožní udělat věci, které by za jiných okolností dělat nešly, nebo která naopak zabraňuje programu fungovat tak, jak by měl. Chtěli byste vyzvat profesora Oaka na souboj, nebo rybařit na soše? Není problém, v první generaci nic není nemožné. Takových příkladů jsou desítky, ale o tom si popovídáme v jiném článku, na který se můžete těšit!

Jaký jste typ hráče? Hry projdete jednou, a pak je necháte zapomenuté v šuplíku, po dohrání je prodáte, nebo se k ní pak ještě několikrát vracíte, koukáte na různá videa se zajímavostmi a hledáte easter eggs (označení pro itemy či narážky odkazující na jiné hry)? Asi záleží na tom, o kterou hru se jedná. Přejděme teď k zajímavostem, které jsme si pro vás připravili, a které jste (možná) neznali!

Věděli jste, že…

  • Každé město je pojmenováno podle barvy a Pallet Town odkazuje na paletu barev?
  • Příjmení Ashe, Ketchum, je slovní hříčka, která odkazuje na motto her „Gotta catch ‘em all“ ?
  • Hra se původně měla jmenovat Capsule Monsters?
  • V Pokémon Yellow se hlavní postava a její rival měli v anglickém překladu původně jmenovat Ninten a Sony?
  • Jsou pokémoni, kteří mají stejný křik? Například Charizard a Rhyhorn, Goldeen a Caterpie nebo Ditto a Poliwag. Původně pracovali vývojáři se 37 originálními zvuky, ale protože pokémonů bylo několikrát tolik, tak si pohráli s délkou a výškou tónů, aby to vypadalo, že jich je mnohem víc.
  • Přechody, které vždy nastanou těsně před soubojem, nejsou náhodné a závisí na souboji, který vás čeká, na úrovni divokého pokémona a na oblasti, kde se zrovna nacházíte?
  • V Pokémon Red a Blue Nidorino, kterého vám ukáže profesor Oak na začátku hry, má křik Nidoriny?
  • Pokémon Yellow vyšlo nejen proto, že mělo anime obrovský úspěch, ale protože v Game Freak potřebovali něco vydat na trh, než vyšly hry druhé generace Gold a Silver?
  • V Pokémon Yellow Eeveeluce našeho rivala bude záviset na tom, jak ho porazíme? Pokud ho porazíme v Oakově laboratoři a na Route 22, tak bude mít Jolteona. Pokud ho porazíme v Oakově laboratoři, ale prohrajeme na Route 22, bude mít Flareona, a pokud prohrajeme v Oakově laboratoři, bude mít Vaporeona.
  • Původní maskot ságy měla být Clefairy? Pikachu ji později nahradil, kvůli popularitě anime, a protože byl snadněji rozpoznatelný širokým publikem.

A jako trenéři, tak jste na tom jak? Jdete do každého zápasu s dobře promyšlenou strategií, rádi experimentujete nebo spamujete váš nejsilnější útok? Sama hraji Pokémony od mala, ale rozhodně jsem nikdy nebyla někdo, kdo by měl jakýkoliv plán. Teda, kromě typické trojice: 1. pokémon, který má o 20 levelů víc, jak soupeř, 2. 50 revivů (item, který oživí pokémona v mdlobách a automaticky mu obnoví polovinu maximálních HP) a 3. 50 Hyper Potionů (item, který vašemu pokémonovi obnoví podle generace 200 nebo 120 HP). Podrobněji jsem se o to začala zajímat až o dost později, proto mě napadlo, že bychom mohli na závěr zmínit techniky v souboji a útoky, které buď nefungovaly tak, jak měly, nebo které rozhodně nebyly vyvážené, respektive fér vůči ostatním.

  • Útok Focus Energy a item Dire Hit měli oba zvýšit šanci na kritický hit, ale bohužel v první generaci fungovali špatně, a naopak ho snižovali.
  • Šance na critical hit závisela na rychlosti vašeho pokémona, takže při útocích, kterými jsou například Razor Leaf nebo Slash, bylo spíš divné, když kritický hit nepadl.
  • Pokud váš pokémon usnul, tak nemohl zaútočit v kole, ve kterém se probudil.
  • Hyper Beam je útok, po kterém v následujícím kole nemůžete nic dělat, potřebujete “pauzu na dobití”. Bez ohledu na okolnosti. Když jím ale v první generaci porazíte soupeřova Pokémona (na jednu ránu), netrefíte se, nebo soupeřův pokémon usne (v tom stejném kole), tak se vás tato “pauza” netýká. Tohle byla chyba ve váš prospěch. Je tu však i možnost, kdy ji soupeř může využít proti vám. Pokud tento útok použijete a jemu se podaří vašeho pokémona zmrazit před následujícím kolem, tak se ocitnete v začarovaném kruhu, kdy nebudete moct použít žádný jiný útok, ani item, ani vyměnit pokémona, dokud ten v souboji neomdlí.
  • Pokud začnete souboj, a na prvním místě ve vašem týmu máte pokémona v mdlobách, tak po zápase obdržíte pouze polovinu zkušeností, které byste jinak získali, i když se první pokémon vůbec souboje neúčastnil.

No a to by bylo z naší strany vše. Dozvěděli jste se něco nového? Máte pocit, že jsme vynechali něco, co stojí za zmínku? Plně doufáme, že vás čtení bavilo aspoň z poloviny tak, jako nás jeho tvorba, a že jste si z článku něco odnesli. Příště se můžete těšit na podobně rozebranou druhou generaci Pokémon Gold, Silver a Crystal!

Já se s vámi loučím a hlavně hraní zdar!

Zdroj

Total
0
Shares
Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Mohlo by se vám líbit
Total
0
Share