Další úspěšný rok (minimálně pro Nintendo) je za námi. Užili jsme si spoustu skvělých chvil (jmenovitě třeba u hraní Astral Chain, třetího Zaklínače či Luigi’s Mansion 3) i několika zklamání. A i když jsme s přístupem mnoha vydavatelů ke Switchi více než spokojení, u některých je stále co vylepšovat. Aby netápali ve tmě, připravili jsme několik bodů, na které by se mohli v následujícím roce zaměřit.
1. Budu svoje hry vydávat i na Switch
Tento bod jste možná všichni čekali. Je totiž stále dost vývojářů, kteří Nintendo přehlíží, ačkoliv se mnoho herních osobností nechalo slyšet, že vývoj pro Switch se vyplatí, jelikož přináší nové publikum a nové příležitosti. Chápeme, že jeho výkon asi nebude dostatečný pro všechny hry, nicméně ne u všech by to musel být problém. Nemluvě o tom, že jde často jen o výmluvu. A co se úspěchu týče, pokud jde o dostatečně kvalitní port, většinou si své publikum najde. A kdo ví, třeba osloví úplně nové hráče zatím sérií netknuté. A ne, vážně nám nebude vadit, že hra nepoběží ve 4K s grafikou jako film, pokud se alespoň nebude sekat a bude skvělá hratelnost.
2. Budu na Switch portovat dostatečně kvalitně
Tohle tak trochu souvisí s bodem výše. Když se portu věnuje opravdu hodně pozornosti, může dopadnout výborně (viz např. Zaklínač 3: Divoký Hon či Wolfenstein II: The New Colossus). Tím spíš se pak hra dočká úspěchu – ona totiž možnost hrát DOOMa na záchodě nebo se vydat hledat Ciri během cesty ve vlaku má hodně co do sebe. Není vůbec ostuda portování outsourcovat. Existuje hned několik studií (v čele s Panic Button), která hardware Switche dokáží skvěle ovládnout a vyždímat z něj maximum. Kvalitě portu přidá i respektování kultury dané konzole. Pokud zmíníme ovládání, u Switche se potvrzuje tlačítkem “A”, které je na ovladači vpravo. Stačí tuto funkci dát na “B”, které je sice dole jako u konkurence, ovšem pro Nintenďáky znamená zpět či zrušit a můžete se dočkat naštvaných reakcí zákazníků. A malý dodatek – obrazovka v handheldu je malá, prosím používejte v tomto módu větší velikost písma nebo nám aspoň dejte možnost si ji upravit v nastavení.
3. Nebudu porty na Switch zbytečně ořezávat
Když už si některé týmy dávají tu práci, aby na Switch vydaly skvěle optimalizovanou verzi jakékoliv hry, je škoda, když hra vyjde zbytečně ořezaná. A nemyslíme tím graficky, nýbrž obsahově. Třeba EA si u fanoušků trochu naběhla, když FIFA20 vyšla pouze v Legacy Edition, tedy bez nových módů a celkově ochuzená. Fanoušci a kritici pak samozřejmě vrátili úder v nízkých hodnoceních (skóre od uživatelů na serveru Metacritic je “krásných” 0,7 z 10). Ořezávat obsah za to prostě nestojí. Pokud to jinak nejde kvůli časové náročnosti či jiným důvodům, většinou bývá kladně přijat i příslib obsahu v aktualizaci. GRID Autosport je závodní hrou, která vyšla bez multiplayeru. A nikdo za to vývojáře nepranýřoval, jelikož slíbili funkci dodat později. Jak slíbili, tak také učinili – splitscreen multiplayer už ke spokojenosti všech nedávno dorazil a online má přijít ze začátku roku. Toto řešení je lepší než nový obsah prostě nevydat.
4. Budu využívat možností Switche (a přidávat extra vychytávky)
Třeba některý z vývojářů patří mezi ty, kteří příkladně dodržují ostatní body, přesto mu však něco chybí. Není třeba využívat naplno všechny možnosti, které konzole nabízí, ovšem je dobré počítat s tím, že její uživatelé budou nejspíš vyžadovat alespoň některé. Switch se od konkurence možná odlišuje trochu víc, ale to není moc dobrá výmluva. Jako na PlayStation nikdo nevydá hru bez podpory trofejí, na Switchi by zase neměla chybět podpora pro míření pohybovým ovládáním. U závodních her by pro změnu stálo za to využívat HD Rumble, abychom rukama mohli cítit, jak moc nám ukluzují kola v zatáčce. Podporovat dotykovou obrazovku aspoň při pohybu v menu také dokážeme ocenit. Co se vychytávek týče, často bychom byli opravdu rádi za crossplatform save, tedy možnost synchronizovat uloženou pozici mezi více platformami. Představte si to – ve vlaku uděláte několik questů v Zaklínačovi, pak doma po připojení k internetu synchronizujete pozice a můžete pokračovat ve hraní třeba na 144 hertzovém 4K panelu vašeho počítače. K velikému nadšení fanoušků byla tato funkcionalita přidána například do Civilization VI a všichni si ji pochvalují. Víc takových.
5. Nebudu šetřit na cartridgi
Jasně že chápeme, že vývoj není zadarmo a vydavatelům jde o zisk, ovšem když už my hráči za něco zaplatíme nemalé sumy, očekáváme kompletní balení. Dnes totiž není neobvyklé, že se pro fyzické vydání použije cartridge s menší kapacitou, která je levnější, ale bez stažení často několikagigabajtového balíčku si v horším případě nezahrajeme, v tom lepším bude přístupná jen část hry. I indie vývojáři a menší vydavatelé si dokáží poradit lépe – když už se z finančních důvodů k tomuto kroku rozhodnou, často je na kartě kompletní hra jen bez HD textur, dabingu či jazykových balíčků. V ideálním případě je jejich stažení volitelné. U velkých vydavatelů je však použití levnějších cartridgí skoro ostudné (díváme se na tebe, Bethesdo). Když už si kupujeme fyzické vydání (a obětujeme pohodlí nemuset chodit do obchodu či platit za poštovné), prostě nechceme mít paměť konzole zaplněnou soubory, které mají být na pořízeném médiu. Obzvlášť si nicméně ceníme, pokud je na kartě opravdu kompletní i rozsáhlá hra, jako v případě Zaklínače (velký palec nahoru). Ušklíbnutí u nás ještě má pouhý kód v krabičce – sice umožňuje hru darovat, ale za kartičku, která bude fungovat i bez stahování z internetu, bychom prostě byli raději. Chápeme však, že u her, které se neustále vyvíjí a všechny soubory hry mohou být při aktualizacích kompletně vyměněny klidně několikrát za rok asi nemá smysl vyrábět Game Card (to je případ Overwatch – v krásné krabičce najdete pouze “papírky s kódy”).
6. Budu vůči fanouškům transparentnější
Ne vždy se všechno daří – přeci jen jsme jen lidi a nikdo není dokonalý (omlouváme se Chucku Norrisovi). Z některých zdrojů také víme, že vývoj není procházka růžovou zahradou. Když už ale něco jde do prodeje, sluší se kupující dostatečně informovat o známých problémech, ideálně s dodatkem, že se pracuje na řešení (to by pak samozřejmě mělo být i dodáno). Zpozdí se hra? Informovat fanoušky (a třeba i dodat proč)! Něco se pokazilo či nepovedlo? Informovat fanoušky (a dodat proč)! Ať už ve formě AMA na Redditu (ask me anything – zeptej se mě na cokoliv), tiskové zprávy nebo třeba videa. Někteří se budou divit, ale fanoušci často dokážou najít pochopení, pokud dostanou dobré objasnění situace. Komunikace je prostě základ všeho. Ono budovat si komunitu a vyjít jí vstříc může nést své ovoce. Občas se stane i to, že studio bude muset psát na Twitter, aby jim spokojení fanoušci přestali posílat pizzy, že jich mají víc, než jsou schopni spotřebovat…
7. Nevykašlu se na lokalizaci na jedné platformě
Tohle je věc, nad kterou nám často zůstává rozum stát. Představte si, že existuje hra. Ta je v češtině dostupná na všech platformách. Pak vyjde na novou… a tam lokalizace není. Jako by nestačilo, že samotné Nintendo češtinu nedodává. Ještě víc však zamrzí, když je u konkrétních titulů Switch jediná platforma bez českého jazyka, obzvlášť když je oblíbená u hráčů prakticky jakéhokoliv věku. Nám v redakci angličtina potíže nečiní, ale na hraní s rodiči, či mladšími sourozenci, kteří sotva čtou, to však rozhodně ideální není. Sami jsme se překladů her či aplikací zúčastnili, někteří dokonce několikrát (na češtině pro adventuru Trüberbrook se podílela většina týmu NBase), jsou mezi námi dokonce i vývojáři (byť ne přímo her). Víme tak, že přidání již dokončeného překladu na novou platformu nemusí být vůbec nic složitého. A fakt je škoda, když konzole inzerovaná jako pro celou rodinu je jediná ochuzená. Veliké díky všem, jejichž hry na nás mluví česky i na Switchi.
8. Nevykašlu se na některé regiony
To, co štve nejspíš každého dobře informovaného člověka – když se kýžený produkt nedá v našich končinách oficiálně zakoupit. V minulosti jsme to zažili už spoustukrát. Nejen, že Evropa často bývá u vydavatelů na chvostu, naše malá zemička se také nezdá až tak atraktivní. Ve výsledku se sem nemusí oficiálně posvěcenými cestami dostat hry, které bychom chtěli, nebo dorazí nekompletní (dodneška mám Square Enixu za zlé, že u Evropského vydání sběratelské edice Octopath Traveler chybí CD se soundtrackem, na rozdíl od vydání v USA). Switch je naštěstí region-free, takže si na něm zahrajete i importované hry, ale přidává to námahu a mnohdy i cenu navíc. Za fyzické kopie si obvykle připlatíte na poštovném z dálky. Při nákupech ze zahraničních mutací Nintendo eShopu zase mohou nastat potíže při dobíjení kreditu či potýkání se s písmem typu rozsypaný čaj. Vážně jsme tak neatraktivní? A co se samotného softwaru týče, je v dnešní digitální době vážně takový problém zpřístupnit hru na všech regionálních eShopech (obzvlášť pokud hra obsahuje angličtinu)? Někteří vydavatelé by se možná divili, kolik lidí v nepodporovaných regionech by o jejich hry mohlo mít zájem.
9. Nebudu na Switch vydávat nekvalitní mobilní hry (navíc za vyšší cenu)
Trh s hrami pro smartphony se za posledních pár let vyvinul ne úplně ideálním směrem. Často mu dominují free to play tituly s agresivní monetizací (obvykle i s triky, které hraničí s vyvoláváním závislosti), nechybí ani méně kvalitní hry či laciné klony úspěšných titulů. A vážně se nám nelíbí, když se snaží zaplavit Nintendo eShop. Je sice hezké, že Switch má architekturu podobnou dnešním mobilům a tabletům, ale má i specifické vychytávky… a náročné publikum (v tomto případě o tak šílené nároky nejde). Určitě se nebráníme, když kvalitní mobilní hra přijde i na Switch s podporou ovládání na gamepadu a několika vychytávkami a vylepšeními, to dokonce dokážeme ocenit. Nelíbí se nám vydavatelé, kteří se za každou cenu snaží dostat k nám celé své portfolio hříček s nízkou kvalitou, a ne moc dobrou hratelností za dvojnásobek (nebo vícenásobek) původní ceny, šité horkou jehlou. Na konzolové poměry jsou možná hry levné, ale ani tak se často nevyplatí.
10. Nebudu svoje hry agresivně monetizovat
Že je free to play hra prošpikovaná mikrotransakcemi, to dokážeme pochopit. Pokud ale platíte pomalu za každý krok vaší postavy, to už je moc i na hru zdarma. Tím hůř, pokud na tento nešvar narazíme u her, za které zaplatíme plnou cenu. Nebo pokud si koupíte hru za plnou cenu, ovšem bez DLC (která můžou dohromady stát více než hra samotná) si moc dobře nezahrajete nebo budete mít vůči ostatním hráčům nevýhodu. Takhle to prostě být nemá. Chápeme, že provoz serverů něco stojí, ale existují i lepší způsoby. Ve free to play hrách dnes slušně vydělává prodej čistě kosmetických doplňků, které neovlivňují hratelnost a neposkytují žádnou výhodu (tedy kromě skvělého vzhledu postavy, samozřejmě). Do her za plnou cenu mikrotransakce podle nás nepatří vůbec, tam jsou na hraně i ty kosmetické. Třeba v Overwatch jdou loot boxy získat nejen hraním, ale i koupit. Nemám ve svém okolí nikoho, kdo by to dělal, nicméně u dlouho běžících her jde asi o ospravedlnitelný způsob, jak financovat provoz serverů a aktualizace. Pokud mi koupě nebude vnucována po každém odehraném zápasu a nebude zvýhodňovat platící hráče, nemám s tím až takový problém. Jinak ale agresivní monetizace může hrám dost uškodit – ostatně, na tento obor jsou “přeborníci” u EA, kde jim to ale fanoušci občas dají pořádně sežrat.
Bonus – Budu respektovat i menší lokální média
V první řadě bychom chtěli poděkovat všem vývojářům, vydavatelům a distributorům, se kterými jsme již měli tu čest spolupracovat. Díky tomu jsme vám v uplynulých měsících mohli přinášet informace z první ruky – jak díky tiskovým zprávám novinky, tak recenze nebo třeba reporty z gamescomu. A protože na světě nejsme jediní svého druhu, určitě bychom rádi, aby respekt měla všechna menší média, která za něco stojí. Věříme, že i ta se skládají z party nadšenců, kteří se tomu věnují proto, že je to baví nebo jako službu pro komunitu. Velký palec nahoru pro všechny, kteří jsou menším médiím otevření.
Tolik naše doporučení. Všichni, kdo tvoří skvělé hry, mají náš respekt, obzvlášť pokud se jich žádný z výše zmíněných bodů netýká. Máte vy nějaké výhrady vůči vydávaným hrám? Nebo byste naopak chtěli vyzdvihnout vynikající kousek, který v sezónní záplavě her zapadl? Podělte se s námi v komentářích.
Všechno nejlepší do nového roku a mnoho propařených nocí u skvělých her přeje tým NBase.cz!