Fairune – nostalgie v kabátě Zeldy

Zábava v 8 bitech

Byl zimní prosincový den, kdy jsem poprvé přišel do kontaktu s touto hrou.  Když jsem ji našel v Nintendo eShopu, hned jsem si pomyslel „ jé další nostalgická připomínka mého 8bitového dětství“. I když se tato hra tváří jako ze staré školy nejméně 20 let stará, je tomu jinak. Oficiální cestou vyšla 18. prosince roku 2014 a při příležitosti vzniku druhého dílu, který u nás vyšel před třemi dny, jsem chtěl přiblížit dobrodružství 1. dílu. Jde tedy o poměrnou mladici, jen v hávu starších dobrodružství. Po zapnutí na mě dýchl takový ten závan nostalgie při hledání princezny Zeldy. Nenechte se však mýlit, o ztracenou princeznu a hrdinu v zeleném tentokrát nejde. Více ale už níže.

Za sedmero řekami a sedmero lesy

Ze začátku nám hra trochu přiblíží svět Fairune, ocitáme se v kůži bojovnice Heroine. O co tam ve zkratce půjde a co musíte udělat? Každý kdo trochu umí anglicky, pochopí. Kdo ne, tomu to tak nějak vyplyne z děje. Ocitáme se ve světě, kde žije mnoho monster, magie a temna. Místo, kde hra začíná, má pro děj dosti podstatný smysl. Dostanete dva ukazatele života a úrovně (Life, Level). Zatímco u levelu jde vesměs o to, čím více příšer zabijete, tím větší level máte (po každém zvýšení levelu se stáváte imunní vůči předchozímu monstru, od prvních až po poslední, proto doporučuji je kropit popořadě a hlídat si životy), life nám ukazuje, jak jsme na tom se svým životem a jak dlouho vydržíme než to s námi sekne a budeme muset začít od začátku. V tomto ohledu je hra velmi návyková a nejednou jsem se přistihl, že počítám kolik monster můžu ještě zabít, než si zase poběžím pro doplnění životů. To probíhá naprosto jednoduše. Musíme najít kámen oživení v ruině a poté ho vložit na označené místo. Během hraní to několikrát na různých místech ještě zopakujeme, abychom se nemuseli vracet pořád dokola až na úplný začátek. Vše probíhá docela intuitivně a hráč si se vším ví rady. Příběh de facto stojí na sbírání předmětů a správné využití. Jak jsem již psal, je to dost návyková hra, které dochází tak trochu dech někde v polovině. Někdy na nás hledání nových předmětů nepůsobí tak intuitivně a hlavně to dělá po nějaké době i veliký počet předmětů v pomyslném báglu. Po nějaké době hraní jsem chvíli nevěděl co dál tak jsem hýbal, třásl a bouchal do všeho, co tam bylo, než jsem zjistil, že bylo potřeba jen odsunout náhrobek, udělat díru nebo najít klíč a odemknout další dveře. Postupně se před námi otevírá docela veliký svět, který je znázorněn ubýváním kostiček, které mi chvílemi připomínalo hru Hledač min.

fairune2 fairune3 fairune4

Co se ale musí vývojářům nechat, je dostatek kreativity při tvoření mnoha a mnoha monster nebo tolika hezkých lokalit, včetně hradů, podzemí, nebe, zřícenin, rybníků a řek. Zkrátka nechybí nic, co by v takové správné adventuře s otevřeným světem, neměla hra postrádat a každým novým vchodem, schody či monstrem vás čeká další dobrodružství. Stále se ale mějte na pozoru, i když jste třeba ve 22 levelu, jsou monstra, která vás mohou zabít. A když směle projdete až na konec tohoto příběhu, čekají na vás dva velmi tvrdé souboje, na které nás hra měla připravovat po celou dobu. Zapotí se u nich i větší hráč a myslím si, že to je taková skvělá tečka po hodinách a hodinách si hraní na hrdinu.

Monstra, proti kterým stojíte

Tvorů se kterými se po cestě potkáte je celá řada. Tady je výčet všech: Ash Dramos, Blue Knight, Dark Knight, Dramos, Fungus, Giant Medusa, Golem, Guardian, Maneater, Mecha Dramos, Metalic Ooze, Ooze, Phantom, Poison Fungus, Red Knight, Red Slime, Rock Face, Shadow, Skeleton, Slime, Treant, Wasp, Wraith, Zombie Dramos.

Mezi určité klady bych dal vymyšlený postup přes monstra ve formě sbírání levelů a ubírání životů, otevřený svět, který skýtá nejedno dobrodružství a nostalgickou vlnou při vzpomínce na Legendu o Zeldě. Co mě naopak někdy štvalo a vyloženě jsem si trhal vlasy, byl v určitých pasážích nelogický postup a hodně věcí v baťohu, kde už někdy zkoušíte, kam jakou věc dát, aby to vytvořilo ten správný efekt a dostali jste se zase o kousek dál. Dále zapomeňte na 3D zobrazení, protože tady by stejně asi žádný smysl nemělo. Jinak je vidět, že si vývojáři dali se hrou práci a vzniklo podařené dobrodružství. Jestli hra za to stojí? Zcela určitě ano, protože cena se vejde pod stokorunu a při občasných akcích i mnohem levněji. Příležitostní hráči na mobilních telefonech si mohou zahrát portovanou hru, a to zcela zdarma. Postrádá to však ten správný hráčský potenciál, který najdete jen na konzoli.

Kategorie RPG, Adventura Hodnocení
4/5
Vývojář SKIPMORE / Flyhigh Works/ URARA-WORKS