Na začátku dubna by měla vyjít hra Witch and Hero II. Pojďme se na chvíli ohlédnout za původní hrou, která vyšla na 3DS. Stála tato hra za to? Máme se těšit na Witch and Hero II?
Witch and Hero je akční RPG v retro hávu postavená na jednoduchém mechanismu, který má přesto určitou hloubku a v okamžiku, kdy pochopíte, o co ve hře jde, užijete si s ní spoustu legrace. Tedy na úvod by bylo dobré říct, že nemůžete čekat zázraky. Witch and Hero je malá a levná E-shopovka, přesto je velmi zábavná a přijde mi škoda, že se o ní jen málo ví. Možná hře škodí i fakt, že pro ní vyšlo demo, které mohlo hráče spíše odradit. Ale vše postupně…
Příběh
V příběhu se ujímáme dvou hrdinů: Čarodějnice a hrdinného rytíře. Tito dva se vypravili porazit zlou Medůzu, která zužuje okolí. Naši hrdinové však krutý souboj s Medůzou prohráli. Po tomto debaklu byl náš hrdina byl do krve dodrbaný a ubohá čarodějnice byla Medůzou proměněna v kámen.
Náš rytíř by však těžko mohl být nazván hrdinou, kdyby se lehko vzádal. V rámci samotné hry se tedy náš hrdina vydává na cestu s kamennou čarodějnicí a má několik cílů:
- Zjistit, zda je možné čarodějnici nějak odčarovat;
- Pomstít se Medúze.
Hratelnost
Jak vyplývá z výše uvedeného, hráč primárně ovládá hrdinu (s kamennou čarodějnicí se toho zatím moc dělat nedá). Každý level je v podstatě mapa, kde je uprostřed kamenná čarodějnice a na k ní se ze všech stran (ze severu, jihu, západu a východu) blíží hordy nepřátel. Pokud čarodějnici zničí, je konec hry a musíte level začít znovu. Cílem hry je tedy v úloze hrdiny čarodějnici bránit a likvidovat nepřátele ideálně dříve, než se k čarodějnici dostanou.
Co mnoho hráčů překvapí je fakt, že prakticky neexistuje tlačítko pro útok. Útočí se prostě tak, že do monstra vrazíte a (skrytě) proběhne výpočet, kolik jste ublížili vy obludě a jak moc ublížila ona vám. Z počátku tak hra vypadá jako pošťuchovaná, kdy může mít hráč nejrůznější pocity: Hra je odfláknutá, nemám šanci se bránit, postava je strašně pomalá, umírám a nic s tím neudělám (zkuste si stáhnout demo a po prvních pár levelech mi dáte za pravdu). Hra ale rozhodně není odfláknutá. Jen na začátku velmi málo rozumíme základním herním mechanizmům. Tak předně můžete na nepřátele útočit zezadu, čímž budete útočit efektivněji a neutržíte tak velká zranění. Dále svou obranu, útok a rychlost můžete vylepšit v obchodě. Co je ale hlavní, není důležité, jestli umírá náš hrdina, důležité je, aby neumřela čarodějnice. V podstatě si v průběhu hry budete plánovat vlastní smrt tak, abyste mohli do těžkých bitev jít s plným zdravím a měli možnost bránit čarodějnici, když je to nejvíce potřeba.
V průběhu úrovní sbíráte peníze a zkušenosti. Za peníze si pak v obchodě vylepšujete určité vlastnosti (u hrdiny rychlost, sílu a obranu, u čarodějnice sílu magie vzduchu nebo ohně). Díky zkušenostem levelujete (není mi jasné, jestli leveluje jen čarodějnice nebo obě postavy, každopádně level přidává zdraví a magii). Je-li tedy nějaká úroveň příliš obtížná, zachrání vás grind. Ovšem pozor: je dobré negrindovat v příliš obtížné úrovni, protože pokud zemřete, peníze a zkušenosti, které vám budou připsány budou děleny dvěma. Je tedy lepší grindovat v úrovni, kterou spíše porazíte, abyste mohli využít celý lup a ne jen půlku.
Dalším prvkem ve hře je používání magie. Později z nepřátel začne mimo zkušeností a peněz padat také krev. Tu můžete sbírat a dávat čarodějnici. Pokud naplníte plný zásobník, čarodějnice na pár vteřin obživne a podpoří vás magickým útokem dle vaší volby.
A zde už to začíná být legrace. Najednou řešíte, zda sbírat krev, nebo útočit na slabší nepřátele, jestli je již vhodný okamžik na spuštění magie, jestli je vhodný okamžik umřít nebo použít léčení. Každá úroveň je nervydrásající drama, kdy nevíte, kam dřív skočit. Běháte po mapě, co vám rychlost stačí a snažíte se vymyslet, jak vydržet o pár chvil déle než posledně. Na konci úrovně zpravidla přijde nějaký boss (nebo více), po jehož zdolání úroveň končí. Zajímavé také je, že různí nepřátelé dávají různá poškození. Například jsem zjistil, že hady je lepší likvidovat magií, protože když vás kousne had, dost to bolí. Obecně je asi lepší likvidovat slabší nepřátele rytířem a sbírat drahocennou krev a magii si šetřit na silnější nepřátele, kteří by jinak hrdinu stály zbytečně moc HP.
Gameplay je tedy velmi jednoduchý, v podstatě jde o to strkat do nepřátel (ideálně zezadu), sbírat drop a moudře používat magii. Na druhou stranu je potřeba myslet dopředu a flexibilně se přizpůsobovat rytmu bitvy. A bitvy to jsou zpravidla masivní, kdy stojíte proti dechberoucí přesile. Pocit vítězství je pak ale o to větší.
Další drobnůstky
Jak již bylo řečeno, hra je vyvedena v retro stylu. Čeká vás krásný pixel art zejména hrdinů a nepřátel a parádní retro soundtrack. Samotné levely mají sice různé podklady po kterých náš hrdina běhá, ale ty nemají žádný vliv na hratelnost. Jednotlivé mapy jsou tak prakticky stejné, liší se jen vlny nepřátel. Na druhou stranu, když například bojujete u pobřeží, z moře vylézají zubaté ryby, z písku pak škorpióni, takže nějakou logiku to má.
Co se týká obtížnosti, přijde mi, že některé úrovně jsou hodně těžké. Pokud ale správně levelujete, nakonec se vše dá. Finální boss je brutálně těžký a dokonce zajímavým způsobem mění základní pravidla hratelnosti. Pro mě to bylo obrovské překvapení a za zajímavý twist tvůrcům děkuji. Než jsem ale přišel na to, jak finálního bose překonat, stálo mě to sakra hodně nervů a času. Musel jsem nakonec použít trik z návodu a dost jsem se drbal na hlavě, že jsem na to nepřišel sám (pokud byste si s bossem nevěděli rady, dole je nápověda v několika krocích, abych nespoiloval víc, než je třeba). Každopádně hru jsem si moc užil, mám asi 16 hodin a stále ještě nekončím.
Závěr:
Hero and Witch na první pohled nevypadá nijak lákavě a i hratelnost v prvních levelech není nijak zvlášť lákavá. Jak se ale náš hrdina rozvíjí (zejména jeho rychlost) a otvírají se další možnost v hratelnosti, hra se rozvine do velmi zajímavého akčního RPG. Pokud jste zastánci akčních retro RPG, určitě dejte této hře šanci. Za těch pár korun (hra stojí méně než 100 Kč a ještě často bývá ve slevě) hra rozhodně stojí.
Hodnocení: 70 %
Původní článek vyšel na watchers.cz.
Návod: Jak na Medůzu
Když jsem hru hrál, finální forma Medůzy mi dala dost zabrat. Jsem přesvědčený, že pouhým strkáním je skoro nemožné ji zničit. Chce to použít jeden drobný trik. Pak se Medůza stane velmi snadno zranitelnou.
Nápověda č.1 (v podstatě bez spoileru) (označ text, aby se objevil):
Je třeba využít jedné slabiny, kterou Medůza má.
Nápověda č. 2 (stále je to nápověda velmi malá prakticky bez spoileru):
Slabina medůzy vyplývá z toho, že do sebe vstřeabala čarodějnici.
Nápověda č. 3 (stále velmi slabá nápověda, vyplývá z předchozí, ale možná už přihořívá):
Čarodějnice je kámoška, asi udělá hodně proto, aby ochránila hrdinu…
Nápověda č. 4 (poslední náznak, příhořívá víc):
Čarodějnice nám už několikrát pomáhala, ale nepracuje jen tak sama od sebe…
Nápověda č. 5 (tady už skoro hoří):
Není to jen hrdina, kdo má vliv na akce čarodějnice, ale je to hráč, kdo má čarodějnici pod kontrolou…
Nápověda č. 6 (vše je prozrazeno):
Čarodějnice se ovládá pomocí tlačítek L a R. Co to asi udělá s Medůzou?