Bravely Default II – Pokračování klasiky

Věřím, že nejen já jsem se na tuto hru těšil jako na Vánoce. Mám v sobě pořád vzpomínky na předchozí díly na 3DS, které se vyznačovaly roztomilou grafikou, skvělým soundtrackem a souboji. Jakousi jistotu z úspěchu zvyšuje ještě to, že v průběhu vývoje bylo dvakrát vydáno demo, ze kterého vývojáři sbírali zpětnou vazbu a hru podle ní následně upravili. Například znázornění pořadí tahů nebo ovládání.

Hned na začátku upřesním, že se sice jedná o druhý díl, ale příběhově nenavazuje na ty předchozí. Samozřejmě se jedná o tu stejnou písničku, jako v 90% her – je tu zlo, musíme se ho zbavit! Takže přivítejte princeznu Glorii, geniálně nadabovaného Elvise a stejně dobře namluvenou Adelle a Setha, pokud si ho nepřejmenujete. Postavy jsou skvěle napsané, mají skvělé osobnosti, postupně odkrýváte jejich minulost a dokážete se s nimi za pár hodin (což je v téhle hře nic) sžít.

Grafiku jsem lehce nakousl v preview, tak si ji pojďme rozvést. Bravely Default není úplně jednou z her, kde se budete čas od času jenom kochat fascinujícími výhledy. Jistě, pár se jich tu najde taky, ale hlavně vzhledem k celkové koncepci kamery to není možné. Postavy jsou vyvedeny skvěle, některé jejich výrazy v určitém kontextu jsou k nezaplacení. S velikostmi si nikdo moc hlavu nelámal, takže místy vaše parta působí celkem komicky vzhledem k okolí. Což mě přivádí k další změně, kterou je viditelnost celé vaší party při procházkách krajinou, potěšující detail. Ve městech je hojně využíván parallax efekt stejně jako na předchozí konzoli, což působí prostě nádherně, jednotlivé prvky na vás jakoby vyskakují rovnou z obrazovky.

Nicméně mám k celé grafice jednu velkou výtku – při použití docku a hraní na velké obrazovce spadne grafika svojí kvalitou tak o 10 let… Cokoliv, co na malém displeji přejdete s mávnutím ruky, se strašně zviditelní na velké ploše. Všechno je najednou zubaté, textury jednotlivých vrstev ve městech neostré, jakoby se ani nepočítalo s větším rozlišením. A ještě k tomu musím přidat občasné škubnutí, například uvnitř “dungeonu” s loučemi.

Soundtrack je kapitola sama o sobě. Na starost ho dostal opět Revo a drží se podobného duchu a motivů. Perfektní, na míru šitý pro krajinu, souboje, speciální stavy v soubojích atd. Místy je extrémně rychlý, což vám pouze dodá na energii bít se dál, abyste se pak uklidnili a vyléčili ve stanu.

Nemůžu ještě nezmínit systém povolání (jobs). V průběhu hry získáváte tzv. Asterisky, které vám umožní vašim postavám přidělit specializované povolání s konkrétními vlastnostmi. Například Vanguard funguje jako tank a White Mage má roli healera. Je jich opravdu hodně, ale doporučuji jim věnovat náležitou pozornost, jinak se vám může průchod proměnit v peklo, při kterém budete nenávidět ty, kdo to vymyslel.

Tahák celé hry jsou předpokládám souboje. Jsou tahové, přičemž se věnujete vždy pouze jedné postavě, na rozdíl od předchozích dílů, kde jste si naklikali všechny útoky předem a pak jenom pozorovali, jestli jste dobře všechno odhadli nebo dostanete naklepáno jak mísa řízků. Obě strany máte v zásobě Bravely/Default mechaniku, což znamená, že můžete využít až tří útoků navíc, přičemž za každý z nich přicházíte o následující tah a musíte čekat, než můžete jít znova na akci.

To bylo Bravely, teď co je Default? V podstatě opak – neútočíte, ale syslíte si body. Pak můžete jít all-in a dále pokračovat. Počítejte ale s tím, že vám nějaký čas zabere, než se s tímto stylem sžijete. A stejně se vám občas stane, že se přepočítáte a místo finální rány bossovi vám ji dá on. Kvůli soubojům vám důrazně doporučuji dělat vedlejší questy, jelikož na normální obtížnost (která je libovolně přepínatelná v průběhu hry, jak je zvykem) jsem se celkem zapotil. Je otázka, jestli je to tak nastaveno nebo jsem jenom noob, ale asi bych to viděl na kombinaci obojího.

Co je vítaný prvek, jsou “záchranné” body v dungeonu (což může být starý dům, protáhlé údolí nebo cokoliv podobného), kde si můžete uložit postup nebo se portnout na začátek a nemuset tím pádem procházet znova celou oblast. Nepřátelé jsou vidět celkem z dálky, takže se jim můžete vyhnout, ale v případě, že to nejde, snažte se dát první ránu – dostanete bravely bod navíc za “překvapení”.

Asi největších změn se dočkalo ovládání – samozřejmě, když konzole přišla o jeden displej a dostala navíc pár tlačítek proti původnímu 3DS. Pohyb po mapě funguje asi tak, jak by každý čekal. Kdo si zvykl na trvalý náhled mapy na spodním displeji jako já, bude lehce zklamán. Teď je přístup jenom k minimapě, která se sice dá zvětšit, ale pořád to jaksi není ono. Naštěstí kde máte úkol, ať už hlavní nebo vedlejší, vám znázorňuje dost jednoznačně ikonka při kraji obrazovky. Někoho může ze začátku mást již zmíněná kamera a grafika, ale po chvilce si člověk zvykne a problémy mu to víc nedělá.

Skvělé pokračování JRPG, které vás zabaví opravdu na hodně dlouho. Milá grafika, skvělá hudba a příběh a k tomu neokoukané herní mechaniky dělají ze hry ideálního adepta na perfektní hodnocení. Nicméně v konkrétních případech často se vyskytující grafické nedokonalosti a místy přešvihnutá obtížnost v soubojích jí ho lehce sráží. Nicméně i přesto ji můžu s klidným srdcem dopooručit nejen skalním fandům žánru.

KategorieAdventura, Akční, RPGHodnocení recenze
Počet hráčů1
4,5/5