Mario Party Superstars – vyleštěná retro pařba!

Nastal podzimní čas. Dny se nám krátí, světla ubývá a mnoho z nás tráví více času v teple pohodlí domova. Někdo s knihou v ruce, někdo jiný zas se svými přáteli, další třeba u deskové hry. Mnoho hráčů pochopitelně sahá po svých oblíbených hrách. Na konzoli Nintendo Switch zavítal další titul, který se pro toto období hodí víc než příhodně. Pozvěte svoje přátele, usaďte se v pohodlí svého obýváku a rozjeďte party jako superstar!

Nejnovější Mario Party Superstars je již třináctou iterací populární série her založených na principu deskové hry přenesené na obrazovky televizí nebo monitorů. Hráči nechávají pohybovat svoje oblíbené postavičky po různých interaktivních herních deskách. Sbírají mince v minihrách a snaží se za ně koupit co nejvíce hvězd a stát se tak vítězem. Cílem této recenze je zhodnotit Mario Party Superstars především v kontextu prvního dílu pro konzoli Nintendo Switch, který vyšel v roce 2018 a pokusit se vám pomoci rozhodnout, po které verzi sáhnout. Komu se víc vyplatí pořídit Mario Party Superstars a komu Super Mario Party.

Jak se pařilo v devadesátkách

Stejně jako u předchozích dílů mají Mario Party Superstars (dále jen Superstars) na svědomí lidé z NDcube, jejiž portfolio se dá shrnout na žánr elektronických deskových her. Díky praxi je vidět, že tvorbu takových her mají v krvi a stejně jako předchozí díl jede Superstars ve vyjetých kolejích a nijak nevybočuje z davu. Na tomto místě bych rád poznamenal, že v případě Superstars nejde o zbrusu nový titul, ale v podstatě o remake. Přesněji řečeno jde o vyleštěný mix předchozích dílů z éry N64 až Wii U stavící na osvědčených mechanikách. Na první pohled by se tak mohlo zdát, že k novinkám nemá důvod.

Hře rozhodně nechybí vtip. Mr. I’s Warp Vás za drobný poplatek teleportuje na druhý konec mapy. Ale je tak trochu vykutálený. Teleportuje vás tam po vašich vlastních nohou.

Jak jsem zmínil na začátku, zaběhnutý recept je uplatněn i v případě Superstars. Hráči se proti sobě utkají na jednom z interaktivních herních deskách s cílem získat co největší počet hvězdiček. Samozřejmě v každém mezikole proti sobě hráči soupeří v náhodně vybrané minihře. Hvězdičky totiž něco stojí a minihry generují dukáty za které tyto hvězdičky pořídí. Tedy pokud jsou úspěšní. Tyto kroky se opakují pořád dokola podle nastaveného počtu kol zakončených závěrečným vyhodnocením, ve kterém se rozdají bonusy a vybere vítěz celého telko-deskoherního klání.

Tento zaběhnutý recept funguje stejně dobře jako u Super Mario Party, ale musím přiznat, že mě trochu mrzí, že se tvůrci nepokusili o nějaké výraznější změny. Mnohem víc mě ale mrzí, že ze hry zmizely některé prvky obsažené v Super Mario Party, které jsme v naší skupině měli rádi. Mezi ty patří třeba speciální kostka, která se lišila jednotlivými hodnotami podle postavy, kterou jste si vybrali nebo možnost získat během hraní další postavičku a tím pádem i její kostku. Přestože jde o v podstatě o remake, nic by nebránilo přidání více zajímavých prvku po vzoru Super Mario Party nebo alespoň zachováním těch stávajících.

Méně herních režimů

Neubylo jenom některých herních prvků. Ve hře je i méně herních režimu. Kromě toho hlavního je v Superstars už jen režim miniher Mount Minigame s několika podrežimy. V podstatě jde ale ve všech o intenzivní hraní miniher. Menší je i počet postav ze kterých si mohou hráči vybírat. Nemyslím si, že je to na škodu. Většinu času budete stejně věnovat hlavnímu režimu a pokud dostanete chuť, na hraní miniher využijete právě zmíněný režim.

Na druhou stranu je v Superstars více herních plánů a také více miniher. Všechny herní plány vychází z těch původních z prvních třech dílů Mario Party z konzolí Nintendo 64. Jednotlivé plány jsou samozřejmě graficky vyleštěné a vypadají, jak už u Nintendo her bývá téměř zvykem, naprosto parádně. Desky jsou odstupňovány podle komplexnosti. Na prvním nabízeném plánu budete běhat stále dokola jednou cestou, případně drobnou odbočkou, a pozice pro získání hvězdy se automaticky nezmění. Ovšem na posledním plánu z nabídky budete mít spoustu možných cest, spoustu odboček a pozice soutěžní hvězdy se po nákupu některého z hráčů přesune na jiné místo. Každá deska nabízí nějakou specialitu, kterou lze škodit ostatním hráčům ať už jde o sázení dukátožravých Piranha Plants, aktivaci paprsku z Bowserova satelitu nebo třeba otáčení cedulí s šipkami udávajících směr pohybu postav.

Díky komplexnosti desek lze volit takovou, která vám bude vyhovovat po stránce délky hry. Výsledná herní doba tak nebude ovlivněna jen zvoleným počtem kol, ale také výběrem příslušené herní desky. Právě herní doba vycházející z komplexnosti plánů může být někdy problém. Naštěstí je znát, že došlo ke zrychlení jednotlivých animací a tahy hráčů tak trvají o poznání méně. Pokud se rozhodnete pro hraní v online režimu, potěší vás možnost komunikovat s hráči přes systém samolepek s určitou emocí. Nové samolepky lze postupně dokupovat za získané body z hraní.

Více miniher

Miniher, ve kterých hráči soupeří o získání co největšího počtu dukátů, je v Superstars celých sto a jde o mix vytvořený z dílů Mario Party 1 až 10. Přičemž největší počet je zastoupen prvními třemi díly a se zvyšujícím číslem dílu vybraný počet miniher klesá. Ze hry Mario Party 10 jsou v Superstars pouhé tři minihry. Obsahově minihrám nemohu vytknout nic zásadního. Stejně jako u každého dílu se najdou ty, které budete mít rádi více nebo méně. Ve výsledku jde ale o zábavný mix a každý z hráčů si najde svoje oblíbené.

Co zamrzí, je absence podpory hardwarových přednosti Joy-Con ovladačů. Tedy pohybových senzorů, vibrací apod. Ze zkušenosti vím, že právě různé netradiční ovládání dokáže rozproudit na gauči velkou zábavu. Otázkou zůstává, jestli šlo o lenost vývojářů nebo záměr, aby byla hra, bez práce navíc, přístupná i pro Nintendo Switch Lite, kde nelze Joy-Con ovladače odpojit od těla konzole.

Super nebo Superstars? To je oč tu běží.

A teď to, na co asi mnoho z vás čeká. Verdikt. Je lepší sáhnout po Mario Party Superstars nebo starším Super Mario Party?

Oba tituly staví na stejném základu a o ten nepřijdete ať už sáhnete po jedné nebo druhé verzi hry. A je jedno jestli budete hrát s přáteli na jednom gauči proti počítačem ovládaným soupeřům nebo online. Fanouškům série mohu bez váhání doporučit obě dvě.

Hráči, kteří jsou nuceni zvolit si jen jeden díl budou muset zvážit, jestli preferují spíše kreativnejší zpracování a miniher využívajících např. pohybové ovládání na úkor jejich menšího počtu a stejně tak i počtu herních desek. V takovém případě pro vás bude vhodnější Super Mario Party. Pokud chcete co nejvíce miniher a herních plánů nevadí vám klasický model ovládání a nevadí vám ani to, že jde v podstatě o remake starších her, sáhněte po Mario Party Superstars. Právě to, že se jedná o remake mix starších titulů, je pro mě velkým lákadlem. Úplně nejstarší díly si pravděpodobně nikdy nezahraji a věřím, že pro spoustu dalších lidí bude mít takový argument podobnou váhu. Ve prospěch Superstars tedy mluví především otázka kvantity při zachování stejné kvality a přiblížení starších dílů hráčům, kteří je nikdy nehráli.

Ti z vás, kteří vlastní Super Mario Party se pak musí rozhodnout, jestli chtějí zaplatit v podstatě jen za nálož miniher a herních desek. Samotná hra vám nic nového nepřinese, jen klasicky vynikající zábavu.

Vynikající přešlapování na místě

Vynikající přešlapování na místě
8 10 0 1
Mario Party Superstars je stejně povedená jako předchozí verze skvělým titulem. Potěší velkým množstvím miniher, stejně jako počtem herních desek, podporou offline i online hraní a krásným vizuálním zpracováním. Zamrzí jedině absence jakékoliv inovace a také absence již zavedených prvků ze Super Mario Party.
8/10

Klady

• Velký počet miniher