Metroid Dread – Udělalo snad Nintendo sci-fi hororovku?

Série Metroid je jednou z vlajkových franšíz společnosti Nintendo. Kromě toho, že hernímu světu jako první nabídla hlavní ženskou protagonistku (což obzvláště tehdy bylo něco úplně vybočujícího), přilákala díky svému hernímu stylu k obrazovkám televizorů nejednoho hráče. Díky svému nelineárnímu příběhu, prakticky neomezeně prozkoumávatelné mapě světa a vylepšením, které hráče jen tak nepustí dál a nutí je k opětovnému vracení se do již známých lokalit, dala za vznik definici novému hernímu žánru, metroidvanie (nesmíme samozřejmě opominout ani zásluhy série Castlevania). Série se do nejnovějšího dílu pyšnila už celkem čtyřmi kousky a spin-off sérií Metroid Prime, tou již ve 3D. A ačkoliv je to téměř 20 let od posledního dílu ze stejnojmenné série 2D her, Metroid Dread dokázal, že se vyplatilo si na tuhle spektakulární bombu počkat.

Příběhy 2D her Metroid sledují v side-scrolling grafice vesmírnou lovkyni odměn Samus Aran, která přijímá úkoly od Galaktické Federace. Tyto mise plní ve svém typickém obleku doprovázeném řadou vychytávek a vylepšení, díky nimž se stává silnější a odolnější v boji vůči parazitům zvaným Metroid, které v jednotlivých eradikuje. Nejnovější díl pokračuje tam, kde před 19 lety skončil ten poslední. Samus byla v předchozím díle vyslána zničit X-parazity na domovské planetě SR388, při přistání je ale napadena a téměř zabita. Galaktická Federace jí při nalezení vpraví do těla DNA metroidů, díky čemuž může absorbovat x-parazity a tedy pokračovat v misi eskalující ve zničení planety SR388.

V Dread se Samus plaví vesmírem a dostane informaci z neznámého zdroje, že někteří x-paraziti přežili a přesunuli se na novou planetu ZDR. Aby Galaktická Federace neplýtvala jejím časem a zdroji, rozhodne se vyslat několik robotů E.M.M.I (Extraplanetární Multiformní Mobilní Identifikátory, asi takhle by se dali do češtiny přeložit), aby zjistili, jaká je skutečnost. Brzy poté ale přestanou komunikovat a Samus je díky své polometroidí DNA jediná, která je vůči x-parazitům imunní a dokáže je zastavit. Po přistání na planetě ji napadne záhadná ptačí příšera a je ponechána v bezvědomí napospas. Právě tady začíná ta skutečná zábava. A taky horor. Hlavně horor.

Zbaveni všeho vás hra hodí do vody. Doslova. Sice vás průběžně učí ovládání, ale v prvních několika desítkách minut se budete muset spoléhat jen na vlastní důvtip. Stejně jako je procházení, prozkoumávání a hledání předmětů a vylepšení zábavné, je stejně tak i děsivé. Jak už název hry v překladu říká, zpočátku na vás totiž čeká jen hrůza a utrpení. A jakmile se dostanete za podivné pixelové “dveře”, zónu, která je střežena roboty E.M.M.I., nabírá hratelnost úplně jiný směr a připravte se, že v zátylku pocítíte tenzi. Útěk se tak stává prakticky tou nejlepší možností.

I když není Metroid Dread specificky hororovou hrou, jisté hororové aspekty se hře nedají vytknout. Po zjištění, že E.M.M.I roboti byli přeprogramovány, aby vás zničili, je zpočátku vaší jedinou šancí jim utéct z dohledu mezitímco vás stopují jako Xenomorph nebo Samara Morgan. A když vás dostihnou, je prakticky nemožné vyváznout naživu. Celou sekvenci navíc skvěle doprovázejí zvukové efekty, hudba a blikající světla prostředí, díky čemuž se můžete ještě více vcítit do role Samus. Sice může být po pár opakováních zápasit pořád s jednou a tou samou E.M.M.I. únavné, na druhou stranu si o to víc užijete chvíle, kdy získáte Omega Cannon a ustřelíte jim hlavu. Tyhle stealth hororové prvky v kombinaci s rychlými eventy dodávají titulu více akce než kdy dříve a já si je s mrazením v zádech náležitě užívám.

E.M.M.I. roboti ovšem nejsou těmi jedinými bossy, se kterými se planetě ZDR a jejich několika částí, potkáte. Každý z těch větších vás opatří schopností, se kterou bude prozkoumávání planety a boj s metroidy o dost jednodušší. Navíc jsou souboje tak trochu jako hádanky – každý, postupně silnější a silnější, má své unikátní pohyby a bude vám chvíli trvat, než přijdete na to, jak ho porazit. Metroid Dread vám nedá nic zadarmo a pokud jste se doteď se sérií nesetkali, budou pro vás zpočátku frustrující. Jakmile ale přijdete na to, jak se bossové chovají, zjistíte, že v jednoduchosti je krása. Náskok také můžete získat získáváním všech schopností a předmětů, které z vás udělají ultimátní vraždící mašinu. Když si bosse jednotlivých lokací pak necháte na konec, budou pro vás jako procházka růžovou zahradou.

Co dalšího dělá Metroid Dread skvělým, je přístupnost pro nováčky. Pokud jste předešlé hry nehráli, nemusíte se ničeho bát, brzy všechno důležité pochopíte. A pokud už jste ostřílenými fanoušky, hra vás odmění různými narážkami na minulé díly. Čím více se budete blížit cíli, tím více vás hra bude, co se týká schopností a příběhu, odměňovat. Jednotlivé lokace a metroidi jsou pestrobarevní, unikátní a hudební podkres dokonale podtrhuje atmosféru. Hra je zároveň skvělou technologickou ukázkou toho, že i po čtyřech letech od vydání konzole Nintendo Switch, dokáže z hardwaru vymáčknout maximum. Metroid Dread běží v krásných 60 FPS (cutscény ve 30 FPS) a až na pár výjimek si zachovává stabilní framerate.

Nejlepší hra roku 2021

Nejlepší hra roku 2021
9 10 0 1
Metroid Dread je patrně tím nejrozsáhlejším, nejpropracovanějším a nejtěžším dílem série. Stále vzdává hold starším dílům a žánru metroidvanie, stejně tak ale přidává novinky a herní prvky, které jsou pro sérii novinkou. Spolu se skvělou atmosférou, příběhem, masivním světem s dlouhou hratelností a nádherným grafickým kabátkem je Metroid Dread patrně tou nejlepší hrou roku 2021.
9/10

Klady

• Skvělá hratelnost a grafika prostředí planety ZDR