The Bunker – Stísněný život v podzemí

Žánr FMV her, tedy Full Motion Video, má svoje nejplodnější roky za sebou. První hry toho žánru se na trhu objevily již v roce 1983 v čele s ikonickým Dragon’s Lair, které je možné zahrát si i dnes např. na konzoli Nintendo Switch. Nicméně popularita žánrů klesala, především kvůli ceně her v arkádových hernách, omezením technologie a také horší znovuhratelnosti, stejně tak v domácích podmínkách hraní omezoval drahý hardware, který postupně nemohl konkurovat CD diskům a s příchodem velkokapacitních médií jako DVD se z FMV žánru stal spíše doplněk her než samostatný herní žánr. Samozřejmě i dnes si můžeme zahrát různé FMV hry, na mysl mi přichází třeba Her Story, ale pokud se budeme držet Nintendo konzolí, máme tu trojici vydaných pod hlavičkou Wales Interactive, a to Late Shift, The Shapeshifting Detective a The Bunker, na který se podíváme teď.

Uhodnout do jakého prostředí je The Bunker zasazen, není díky svému názvu nijak složité. Ano, skutečně jde o atomový kryt v němž sledujeme a trochu postrkujeme počínání mladého Johna, kterého ztvárnil herec Adam Brown. Jistě je vám jméno povědomé, Brown totiž ztvárnil Oriho, jednoho z trpaslíků ve filmové trilogii The Hobbit. Mladý John žije sám v atomovém krytu, provádí den za dnem běžnou rutinu a očividně trpí různými psychickými problémy. Na otázku proč je v krytu úplně sám, se začne odpověď vynořovat z hlubin zapomnění přesně ve chvíli, kdy musí John jednat mimo svůj manuál denní rutiny a prozkoumávat i další oblasti krytu. Tu se něco porouchá, tam zas něco bliká. Však to znáte, vždy se něco musí podělat, když to nejméně čekáte.

Na The Bunker se dá dívat ze dvou pohledů. Buď k němu přistupujete čistě jako ke krátkému interaktivnímu filmu, a tím tak nějak očekáváte, že nebude oplývat mnoha možnostmi interakce, nebo tento fakt ignorovat a přistupovat k němu jako ke hře. To ostatně dost ovlivní to, jak budete celé dílo hodnotit. Na začátek je tedy nutné říct, že bunkr má skutečně tíživou atmosféru, to je dáno především tím, že celá hra se natáčela v reálných kulisách dnes již zavřeného Kelvedon Hatch Secret Nuclear Bunker ležícího v Essexu v Anglii. Dnes slouží jako muzeum a není problém okusit atmosféru na vlastní kůži. Kromě krytu má na celé atmosféře obrovský podíl také herecký výkon Adama Browna, který po celou dobu působí dost nemotorně, vystrašeně a dokáže tyto pocity přenášet na diváka/hráče. Kromě Johna se v bunkru objeví i další postavy, především v jeho vzpomínkách a herci, kteří byli obsazeni nejsou úplně neznámí, objevili se například v seriálech Penny Dreadful, Game of Thrones, nebo filmech Star Wars. Zkrátka produkční náklady na The Bunker byly rozhodně z těch vyšších a je to cítit.  Problém přichází ve chvíli, kdy od díla očekáváme větší škálu volnosti nebo možnosti voleb. Ta se rozhodně nekoná a celá hratelnost, jestli lze o něčem takovém vůbec mluvit, je omezena na občasná klikání na předem vyznačené objekty, případně několik clicktime eventů. Z tohoto pohledu jde o čirou nudu a ten, kdo není na něco takového připraven, možná nebude schopný se dočkat závěrečných titulků. Vydržte a odhalte všechny Johnovy vzpomínky, stojí to za to.  Vidíte ten pohled – na co se asi dívá? Co se v atomovém krytu skrývá? Zmutovaný démon, nepříčetný nacista nebo jenom minulost zahalená rouškou zapomnění?

Jak se na to tedy dívat? Jako člověk neznalý žánru bych možná ohrnoval nos a stáhl The Bunker do hlubin podprůměru i přes jeho kvality. Jako film má vysoké produkční kvality a dokáže pracovat s napětím, ať už díky reálným kulisám nebo hereckým výkonům. Jako interaktivní film? Interakce je málo a je omezená na pouhé klikání, stále ale platí to, co jsem napsal o řádek výše. Díky klikání získáte jakousi malou iluzi, že skutečně ovládáte Johnovy kroky, díky čemuž je atmosféra o něco málo napnutější. Nicméně si myslím, že bych dokázal dílo více ocenit jako skutečně krátký film bez jakékoliv interakce.

Kategorie Akční, RPG Hodnocení recenze
3/5
Vývojář Splendy Games, Wales Interactive