Project Zero – Kto sa chce báť, nech chodí do lesa!

Project Zero je survival horor séria, ktorú veľkým fanúšikom tohto žánru netreba predstavovať. Svoju púť začala už v roku 2001 na PlayStation 2 a po dvoch pokračovaniach sa usadila na Nintendo platformách. Project Zero si hneď zaistila titul toho najhororovejšieho, čo môže hráč nájsť na hernom trhu a nepokazila si ho ani jedným dielom. Keď v roku 2014 v Japonsku vyšiel zatiaľ posledný diel, zaplesalo srdce nejedného fanúšika. Sklamanie hráčov mimo Japonska bolo prelomené až minulý rok, kedy sa zvyšok sveta dočkal tohto titulu. Žiaľ, hra bola vydaná digitálne a fyzická verzia hry bola vydaná len ako Limitovaná edícia. Ako si ale Project Zero s podtitulom Maiden of Black Water vedie? Dokázalo Koei Tecmo priniesť ďalší skvelý hororový zážitok pri ktorom chodí mráz po chrbte? Ak chcete nájsť odpovede na mnohé otázky, chopte sa svojho GamePadu a vydajme sa spoločne do lesov hory Hikami.

Príbeh zachytáva osudy troch postáv, ktorých príbehy sú spojené s horou Hikami. Yuri Kozukata, Miu Hinasaki a Ren Hojo postupne odkrývajú tajomstvá miesta, v ktorom sa strácajú ľudia a je známe smrťou, ktorá siahne na každého v jej tieni. Podľa legiend je toto miesto hranicou medzi svetom živých a mŕtvych, ktoré dovoľuje dušiam prechádzať z jednej strany na druhú. Západ slnka predstavuje prekliatie pre živých, ktorí sa nachádzali v hore Hikami a prinieslo im smrť vlastnou rukou. Tí, ktorí do lesov hory vstúpili v noci a podarilo sa im újsť, po nich sa vracali duše a lákali ich späť do jej zatratenia. Project Zero nám v tomto diely poskytuje tri rozličné príbehy každej z hlavných postáv, ktoré hľadajú odpovede na otázky trápiace ich celý život. Yuri Kozukata nadobudla po tragickej smrti rodičov schopnosť vidieť duchov a spoločne s Hisokou, ktorá ju zachránila pred samovraždou, sa vyberá do hory na žiadosť Rena nájsť fotoalbum. Ren Hojo je lákaný horou snom, v ktorom vidí červeno oké dievčatko s bielymi vlasmi a predpokladá, že fotografie mu dajú odpovede. Miu Hinasaki hľadá svoju matku, ktorá zmizla.

Hra ponúka hračovi len útržky veľkej skladačky v striedaní príbehov jednotlivých postáv, ktoré postupne začnú do seba dokonalo zapadať. Herný zážitok je upevnený skvelou atmosférou, ktorá doslova mrazí. Skúmanie nočného lesa, opustených domov a dokonca aj ciest v okolí sa teda stáva výnimočným hororovým zážitkom. Ten je upevnený menšími príbehmi, ktoré hráč odkrýva a pomocou nich sa dozvedá o tragických osudoch obyvateľov z okolia hory Hikami, prípadne tých, ktorí boli jednoducho v nesprávnom čase na nesprávnom mieste. Ak sa hráč stihne dotknúť miznúceho ducha, krátka animácia mu odkryje spôsob, akým odišli na druhý svet. Vedľajšie príbehy, ktoré hráč odkrýva pri svojom pátraní, výborným spôsobom dopĺňajú atmosféru a dávajú kňažkám Sakusbinbutsu, ktoré sa dobrovoľným mumifikovaním snažia o udržanie hranice medzi svetom živých a mŕtvych, vážnejšiu a hrôzostrašnejšiu tvár. Mimo odpovedí na svoje otázky sa traja hrdinovia stretnú nástrahám tohto kultu tvárou v tvár. Ich príbehy majú v rukách hráči, ktorí môžu rozhodnúť, aký osud ich postihne v závere. Tých je niekoľko, čím tento titul nie je odsúdený len na jedno prejdenie.

Najúčinnejší spôsob proti strachu je sa mu pozrieť priamo do očí a zväčšniť ho!

Project Zero: Maiden of Black Water je jeden z tých titulov, ktorý využíva koncept Wii U naozaj skvelým spôsobom. Môžeme povedať, že táto séria vznikla pre túto platformu. Hovoríme o známej Camera Obscura, ktorá je jedinou účinnou zbraňou proti tým najhrôzostrašnejším duchom, akých ste doposiaľ videli. Systém jej využívania je jednoduchý a hra vám ho vysvetlí v krátkom tutoriály. Ňou totiž fotíte duchov a tým spôsobujete zranenie, aby ste ich zahnali späť na onen svet. Bojom získate body, ktoré sa dajú využiť pri nakupovaní rôznych predmetov pred začatím každej úrovne hry. Rovnako vás nimi hra ohodnotí v závere každej kvapke (takto hra nazýva svoje úrovne) a hráči teda môžu na mieste vidieť, ako sa im darilo. Body môžu zbierať nielen v boji, ale aj fotením náhodných stretnutí s obeťami hory Hikami, ktoré ale v mihu oka navždy zmiznú. Môžu vás priamo vystrašiť, prípadne vám odkryjú svoje posledné okamihy alebo budú zdiaľky ticho sledovať vaše kroky. Hra prináša dva spôsoby ovládania Camera Obscura. Prvým je klasické ovládanie pomocou analógov. Druhý spôsob je pomocou gyroskopu ovládača GamePadu, ktorý robí herný zážitok výnimočným, ako sme spomenuli na začiatku tohto odseku. Postavu síce naďalej hráč ovláda pomocou analógov, ale samotný GamePad slúži ako Camera Obscura. Ovládač drží hráč pred TV a na GamePad displeji vidí ako keby sa pozeral do fotoaparátu. Môžeme jednoducho povedať, že samotný ovládač je fotoaparátom, čím sa pridáva do už aj tak skvelej atmosféry ďalší výnimočný prvok.

Aby nezostali vývojári nič dlžný menu titulu a pridali do hry ďalší dizajnérsky prvok, ktorý mení celkový spôsob hrania. Je ním voda. Čím je vaša postava mokrejšia, tým sa zvyšuje riziko, že bude napadnutá duchmi častejšie. Je vo vašom záujme, aby ste sa v čo najväčšom množstve vyhli akémukoľvek styku s vodou. Pri svojom hraní sa budú hráči krčiť pod vodopádmi, vyhýbať sa jazierkam v hore, ale niekedy je styk s vodou nevyhnutý. Brodenie sa v zatopenom cintoríne, hustý dážď alebo zdvihnutá hladina v opustených chrámoch, to predstavuje nepríjemnú dávku nebezpečenstva. Hráči sa môžu „vysušiť“ použitím daného predmetu, lenže ten je veľmi drahý a ťažko nájditeľný.

Niet pochýb, že tieto výnimočné nové spôsoby hrania pridávajú do atmosféry nabitého titulu, v ktorom sa hlavné postavy prebíjajú tmou len s pomocou baterky, fotoaparátu a každý tieň má svoju tvár.

Je dôvod pokúšať šťastie v hore Mikami?

Project Zero: Maiden of the Black Water pokračuje v skvelom tempe, ktoré bolo udané predchádzajúcimi dielmi a majitelia Wii U majú úžasnú možnosť si zahrať jeden z najlepších hororových zážitkov tejto generácie. Koei Tecmo spája to najlepšie z predchádzajúcich dielov s novými prvkami, ktorým sme sa venovali v tejto recenzii. Príbehy Yuri, Miu a Rena sú síce zviazané týmto miesto, ale ich rôznorodosť udrží záujem každého hráča až do konca hry a viacero koncov ich priláka späť do hry. Samozrejme, za všetky závery ich čaká príjemné prekvapenie v podobe špeciálnych kostýmov inšpirovaných známymi Nintendo postavami a bonusová kampaň za Ayane.

Mytológia hory Hikami spojená s kultom Sokusbinbutsu prenasleduje každý jeden krok, ktorý vykonáte. Náhodné stretnutia s duchmi, ich konfrontácia pomocou fotoaparátu, využitie možností Wii U GamePadu a mnoho ďalšieho robí z tohto titulu jeden z najlepších hororových herných zážitkov tejto generácie a povinnosťou pre každého hráča, ktorý na zlaté časy tohto žánru už len spomína.