Terraria – nejlepší 2D sandbox

Terraria je na světě od roku 2011 a v prosinci 2015 se studio Re-Logic usmálo i na nás. Úsměv to byl nádherný, protože Re-logic má velmi dobrou pověst, dokonce i po 5 letech stále přidává bezplatně novinky do hry a opravuje chyby. Díky tomu se Terraria drží v žebříčcích jako jedna z neprodávanějších her od dob svého vydání.

O čem to je

Samotná hra je náhodně generovaný 2D fantasy sandbox, kde jde cokoliv rozbít a cokoliv postavit, ale srovnávat ji s Minecraftem by byla chyba, protože Terraria je mnohem více zatížená na fantasy a RPG prvky. Dočkáte se zde v podstatě všeho, od kouzelných mečů po vystřelovač bílých králíčku obložených dynamitem.

Nebezpečí světa

terr3Aby vše nebylo tak jednoduché, ve světě na hráče čeká neuvěřitelné množství nástrah jako například: nášlapné pasti, monstra, biomy, obří bosové a různorodé invaze. Nyní hezky popořádku ke každé nástraze. Pasti lze najít snad kdekoliv v podzemí a v pestrém množství druhů – od vystřelujících šípů, přes vybuchující až po obří valící se kámen. Monster je svět naprosto plný a čím dál ve hře jste, tím děsivější jsou. Na začátku se zdá, že jsou ve hře jen aby se neřeklo, že je svět prázdný, ale po chvilce zjistíte, že je čeho se bát a proč se zbrojit. Hned první noc potkáte zombie, v jeskyních kostlivce, na obloze harpyje, a když se dostanete ještě výš, tak tam čekají i obří draci a o pekle snad lepší pomlčet. Svět je rozdělen do mnoha biomů, kde se vyskytují naprosto jiná monstra a rostliny. Některé biomy se rozrůstají a musí jim v tom být zabráněno, jinak sežerou celý svět! Samotní bosové jsou úžasná stvoření, na která se hráč musí pečlivě připravit, protože nabízí úžasné odměny, ale zadarmo je nedají. Navíc čas od času dojde k invazi například pirátů nebo jiných stvoření, ze kterých padají různé užitečné předměty.

Vybavení

terr4Naštěstí se není čeho bát, protože vývojáři nejsou šílení a na takové dobrodružství vám umožní se pořádně připravit. Zbraní je nepřeberné množství, od mečů, kopí, přes luky, kuše, pušky, raketomety, harpuny až po magické hole a zbraně, které vyvolávají bojové služebníky, takže si rozhodně vybere každý. Zbroje samy o sobě dávají bonus za celý set, a aby člověk nevypadal jako vandrák, když má různě namíchané části brnění, tak je tu vanity slot, kam se dají vkládat věci, co budou vidět místo aktuálně oblečené zbroje. Největší temná magie probíhá ve slotech pro doplňky, protože doplňky lze kombinovat a jejich nabídka je až neuvěřitelná. Začíná to třeba obyčejným štítem, ale pak hned člověk najde deštník, který zpomaluje pád, obláček v lahvi umožní dvojitý skok, s ninja sadou lze šplhat po zdech a raketové botičky mluví samy za sebe. Na konci hry je nepřeberné množství křídel, létající koberec, amulet měnící hráče na vlkodlaka a další úžasné věci. Vlastní kategorii mají přichytávací háky, protože ty klidně můžou mít i 4 ramena a díky tomu se lze v jeskyních pohybovat neuvěřitelně snadno. Samozřejmě vybavení získané v jednom světe lze přenést do dalších světů, protože jeden svět na objevení všech pokladů nestačí.

Potraviny a lektvary

Nemůže to být správné fantasy bez kouzelných nápojů, a proto je jich Terraria plná, ale aby to nebylo tak snadné, tak po léčivém nápoji musíte mít 30 sekund pauzu před požitím dalšího, protože postavička nemá bezedný žaludek. Mezi nejzajímavější lektvary patří Antigravitace, díky které můžete otáčet gravitaci své postavy dle libosti. Noční vidění vám umožňuje vidět dobře ve tmě i bez pochodně. Hledač pokladů zas vidí skrz zdi a zobrazuje poklady i v naprosté temnotě.

Stavění

Na stavění se příliš důraz neklade, ale pokud o to máte zájem, tak hra nabízí nepřeberné množství nábytku a možností jak si své obydlí upravit. Snad z každého materiálu, co ve hře existuje, lze vyrábět nábytek. Dokonce i židli z kaktusu si můžete umístit do svého přepychového domečku, který vám třeba obsadí jedno z mnoha NPC. Velmi podstatným prvkem stavění je i automatizace a programování díky čtyřem barvám drátů, časovačům, přepínačům a mnoha různě funkčním prvkům. Díky nim lze pumpovat vodu, jezdit v těžebním vozíku, otvírat různé tajné dveře a automatizovat pasti na monstra.

NPC

Jsou postavy, které se k vám po splnění podmínek nastěhují a většinou prodávají věci, co se ve světě nedají sehnat. Postupem ve hře odemykáte další a další NPC, nebo je dokonce osvobozujete z dungeonů. Rozhodně se vyplatí každé z nich ubytovat, už jen kvůli vtipným hláškám a věcem, které od nich lze koupit, nebo jim prodat.

Stupně hry

Samotná hra má tři části. V první je vaším cílem vybavit se natolik, aby jste v pekle porazili Wall of Flesh a tím odemkli Hard Mode, který okamžitě pozmění váš svět přidáním nových biomů a nepřátel. V Hard Mode ze začátku spíš bojujete o přežití, než seženete lepší vybavení a potom poražením nových bosů odemknete zbytek obsahu, který stále stojí za to a zabaví na neuvěřitelně dlouho.

Troška o Re-logic

Studio samo bylo z vývoje pro 3DS nadšené a ovládací rozhraní, které vytvořili je podle nich nejlepší, které zatím pro Terrarii udělali a to je co říct, když už vyšla kromě PC na Playstation, Xbox i mobilní zařízení. Bohužel s omezenou velikostí paměti RAM na 3DSku dochází občas k pádům hry, protože hra není tak náročná na výkon, ale celý svět je přetvořitelný a to už nějakou tu paměť zabere. Naštěstí studio neustále dělá na opravách a aktivně reaguje na každou nahlášenou chybu, jejich fórum je toho důkazem. Navíc nedávno oznámili větší svět pro New 3DS a snad i nějaké nové předměty do hry a hlavně opravy problémů. Takže se nemusíme bát, že by se na nás Re-logic plánoval vykašlat. Dalším problémem je multiplayer, který nejspíše už nikdy fungovat nebude, protože je nutné přenášet celkem dost dat mezi hráči, ale i při solo hraní má 3DS jen tak tak RAM a teď by jí potřebovalo ještě víc, aby zpracovalo co přišlo od druhého hráče. Problém se pokouší vyřešit, ale sami zní celkem zoufale a je jim to líto.

Díky náhodně generovaným světům a obřímu množství předmětů, zbraní, zbrojí, magie a monster si Terraria zaslouží místo v srdci každého, kdo má aspoň trošku rád fantasy a RPG. Bohužel rozsáhlost všech možností je tak obří, že některé části člověk ani sám neobjeví a musí si o nich nejdřív něco najít v příručkách. Svět na 3DSku je sice menší než ve všech ostatních verzích, ale nijak výrazně mu to neublížilo a spíš to dává koncentrovanější zážitek s méně chozením z jednoho konce světa na druhý.

Kategorie Akční, Sandbox Hodnocení
4,5/5
Vývojář Re-Logic/Codeglue