Awkward – Nebezpečná společenská hra?

Hned na začátku se přiznám, že o tuto hru bych asi vůbec nezavadil, pokud bych si nepřečetl lákavý titulek prozrazující zajímavý fakt z její historie. Tato karetní hra, která má přídomek legendární, je nějaký ten pátek stará a na konci roku 1800 dokonce došlo k zákazu jejího hraní. Ptáte se proč? Jednoduše kvůli tomu, že vyvolávala hádky, rvačky, rodinné spory a dokonce i rozvody! Přiznám se, že nevím, kolik je na tom pravdy a také se přiznám, že jsem se po tom vůbec nepídil. Zkrátka, navnadilo mě to a doufám, Vás jsem navnadil také.

No a teď o co ve skutečnosti jde. Awkward je elektronická kvízová hra, ve které sami nebo s partou kamarádů, známých a neznámých, blízkých i vzdálených (tím nemyslím online) střídavě odpovídáte na otázky a Vaši spoluhráči/protihráči se snaží uhádnout, jakou odpověď jste zvolili. Vtip je v tom, že hra předkládá otázky, na které není vždy snadné odpovědět. Najdete tu klasické otázky, jestli patří ananas na pizzu nebo ne a věřím, že to je problém kvůli kterému se jsou někteří lidé schopni vraždit. Jsou tu ale také mnohem závažnější otázky, například zdali zachránit život jednoletého dítěte nebo osmnáctiletého člověka, kterou část na partnerově těle máte raději –hlavu nebo tělo. Takové otázky můžou být velmi nepříjemné, o to víc pokud odpovíte přesně tak, jak Váš partner nebo spoluhráč neočekává – „awkward (nepříjemné, trapné, divné…)!“

Výše uvedené otázky jsou jen na ochutnání, hra jich nabízí přes 5000 (jak těch údajných zakázaných, tak nových, které vyšly z per lidí stojích za jinými populárními kvízovými hrami), a to je skutečně dost na mnoho hodin hraní! Velmi se mi líbí, že při nastavování hry máte kromě výběru z tří herních režimů možnost nastavit také některé parametry Vaší herní skupiny – zdali jste jen kamarád, příbuzní nebo partneři a také o jaké pohlaví se daný hráč zajímá. Tyto informace slouží k lepšímu výběru herních karet. Jednotlivé režimy navíc lze hrát jen v určitém počtu hráčů a pokud se rozhodnete hrát sami budete potřebovat internet kvůli zobrazování statistik výběrů odpovědí dalších hráčů z celého světa. Tato funkce je velmi zajímavá a pomůže Vám vytvořit přibližnou představu o smýšlení jiných lidí. Kromě toho na konci každého kola dostáváte zpětnou vazbu v podobě procentuálních hodnot o tom, jak moc se k sobě názorově „hodíte“.

Samotná hra je zabalená do příjemného kolážového retro kabátku s vtipně vypadajícím průvodcem, který se vždy rád objeví ve vhodnou chvíli, aby prohlásil svoji jedinou repliku – „awkward!“ Tady se dostávám k pro mě největší slabině hry. Vzhledem k tomu, že jde o společenskou hru, bylo by mnohem příjemnější, pokud by byly jednotlivé otázky nadabovány, aby nedocházelo jen k tichému předávání ovladače a čekání na výběr odpovědi. Dalším problémem může být lokalizace hry, která nabízí pouze angličtinu (vím, dnes umí anglicky každý. Potom ale každý loví telefon a google translator, stalo se mi to také, a ne jednou.).

To je vše co hra nabízí a kvůli tomu se mi také hůře hodnotí. Po obsahové stránce lze hře jen těžko něco vytknout. Otázek je skutečně nepřeberné množství, stejně jako herních režimů, vhodných pro tento typ hry. Kromě absence moderátora, který by otázky četl, se nedá ani po technické stránce moc vytknout. Velkým problémem je samotná hratelnost. Zábavnost, která pramení především z dobře sestavené sady otázek, které vyvolají trapné chvilky nebo naopak pocity sblížení a porozumění, ale také ze samotného „flow“ hry, které bude vždy lepší při fyzické verzi hry, kde jeden z hráčů může dělat moderátora, vytvářet dramatický průběh apod. Hráči deskových her mi asi porozumí nejlépe, co myslím.

Awkward je rozhodně zajímavá hra, bohužel ne na moc vhodné platformě. Tento typ her se mi více hodí v klasickém papírovém pojetí. Samotný průběh hraní je nudnější, i když některé otázky dokáží rozvířit debatu a možná i hádku. Hře bohužel chybí šťáva, nějaký prvek, který bude hru popohánět, udržovat hráče víc v pozoru. Možná limitovaný čas pro odpověď, možná moderátor. Awkward není špatná hra, ale doporučil bych, aby po ní sáhli hlavně hráči, kteří tento typ elektronických společenských her cíleně vyhledávají. Ostatní hráči by mohli být zklamáni průběhem hraní.

Kategorie Karetní, společenská Hodnocení recenze
Počet hráčů 1-6
3/5