Kingdom Two Crowns – království na věky věků

Na konci roku 2017 jsme recenzovali Kingdom: New Lands, kterému se v té době dostalo portu na ještě čerstvý Switch. Hra to byla skvělá, ale pořád měla své mouchy, a hlavně nás napadlo spoustu věcí, jak by se dal výborný herní koncept ještě vylepšit. Po čekání, kdy se tu a tam vynořily nové informace, jsme se konečně dočkali dalšího dílu z této série. Má mít více nových prvků, podporu pro více hráčů a snad se u toho budeme ještě více bavit.

Bez koruny nejsi králem… opět

Základní herní koncept se od minula příliš nezměnil. Jste osamělý král, který na zelené louce na neznámém ostrově snaží vybudovat království. Začínáte jen s pár zlaťáky v měšci a malým ohništěm, a tak musíte zaplatit „somrákům“, jak jim říkáme, aby se z nich stali vaši poddaní. Těm musíte koupit nástroje, aby mohli lovit a stavět a vydělávat peníze. V noci se musíte ubránit příšerám, takže za těžce vydělané zlaťáky musíte postavit opevnění a třeba i obranné věže. Tím by to mohlo končit, taková tower defense, ale stejně jako v New Lands je tohle teprve začátek.

Expanze říše

Jedním ze základních kamenů této hry je i objevování. A to jak herních mechanik, tak samotných ostrovů. Musíte najít, jak se dostat do další doby, která přinese lepší zbraně, lepší opevnění a další možnosti, jak vydělávat. Musíte přijít na to, jak se dostat na další ostrov. A musíte přijít na to, jak se zbavit hrozby monster, která na vás útočí každou noc. To je vaším úkolem – zlikvidovat monstra. Na všech ostrovech, kterých je ve hře hned několik. Co mě ale těší, oproti minulému dílu se vše sjednotilo do jednoho savu – tedy spuštěním nové hry začínáte budovat celou novou říši. Jakmile se dostanete na další ostrov a odemknete na něm nová vylepšení, už vám navždy zůstanou (alespoň v tomto saveslotu). A když zemřete… Nezačínáte od začátku! Přesně tak, to je jedna z výrazných změn. Po smrti (resp. ztrátě koruny), se vracíte jako svůj následník na trůnu. Sice přijdete o svého oře a vrátíte se do království, které bez vládce chvíli strádalo, ale nezačínáte úplně od znova. To vám jednak dá mnohem větší motivaci své království agresivně rozšiřovat a umožní nové strategie. Hezkým detailem je i to, že pokud máte na prvním ostrově hlavní budovu na maximální úrovni, poslední dva králové na ní budou ztvárněni jako sochy.

Aristokracie

Jednou z velkých a vítaných inovací je možnost hrát ve dvou. Váš spoluhráč se může kdykoliv připojit či odpojit, podobně, jako to funguje třeba v LEGO hrách. Obrazovka se v tomto módu rozdělí a každý hráč si tak může jít kam chce. Každý má také svůj váček na peníze či drahokamy, takže vaši monarchové mohou dohromady držet dvakrát tolik peněz, což se hodí při cestě na nový ostrov. Peníze se dají i předávat, třeba hozením na zem. Jen na vás je, jak se o ně podělíte a také jak si rozložíte práci. V některých momentech tam tolik činností pro dva není, jakmile se ale rozjedete, na udržení prosperujícího království se vám mohou i dva zdát málo. Líbí se mi, že savesloty tu jsou hned tři, protože nejvíc mi vyhovovalo na hru dvou hráčů začít společně od začátku, nicméně není žádný problém pokračovat v již rozehrané hře.

Neovladatelní poddaní

Vylepšení se tu konalo poměrně dost, mezi těmi méně ovlivňujícími hratelnost je třeba „reskin“ do stylu starého Japonska. Místo stromů jsou všude bambusy, místo rytířů samurajové a budovy vypadají více japonsky. Kde mi ale změny chybí jsou možnosti ovládání vašich občanů. Stále tu chybí možnost „přestaň stavět vnitřní zeď a radši fofrem oprav tu vnější, než přijdou monstra“, nebo „zalez za hradby, už jsou tu“. Co mě hodně před první patchem rozčilovalo a teď už rozčiluje o něco méně jsou kopiníci. Občas jsou skoro jediným zdrojem příjmů a ti blbci jdou raději bránit, načež si rychle nechají kopí vyrazit z ruky. Po aktualizaci už jim ho nevyrazí hned, ale i tak o něj mohou přijít, a to se stává více, než by se mi líbilo. Jako dobrý stratég bych minimálně několika z nich bránit zakázal, ale to nejde, a tak budete den co den kupovat kopí. Když už jsme u změn, zmínil bych ještě novou dobu (silnější zdi, nové možnosti), novou měnu – diamanty a samozřejmě nové oře. Je toho víc, ale nechci vyzradit všechno, je zábava si to sám objevit. Hudba je skvělá, jako obvykle, a pixelové vizuály se opět moc povedly, mám dokonce pocit, že voda a některé efekty jsou ještě propracovanější. Škoda jen, že ovládání není hned od začátku jako v New Lands po pár updatech, tedy kdy se dalo pohodlně hrát jednou rukou s libovolným Joy-Con ovladačem, ale to snad ještě přijde.

Kingdom Two Crowns splnilo to, co jsme očekávali od dalšího dílu poměrně dobře. Pixelové vizuály a hudba jsou opět velmi povedené, hratelnost je stále skvělá a dokáže udržet velmi dlouho, a kromě toho jsme konečně dostali multiplayer, ve kterém je hra ještě větší zábava. Pořád zůstává pár much v podobě nemožnosti přímo poručit poddaným, framerate také nepatří k těm nejvyšším. Oproti předchozímu dílu ale došlo k velkému vylepšení. Pokud vás tedy bavil, je Two Crowns jasná volba. Pokud vám Kingdom: New Lands uniklo, ale chtěli jste ho zkusit, Two Crowns je jasná volba. Je to tak, následovník je opravdu o něco lepší, než jeho už tak dobrý předchůdce. A už se nemůžu dočkat, co bude příště.

Kategorie Strategie Hodnocení recenze
4,5/5
Vývojář noio, Coatsink