Když jsem viděl první trailer, říkal jsem si, že by se konečně mohly dát věci do pohybu a série by mohla chytnout nový vítr. Přece jenom přes dvacet let mít variaci na to stejné… Tady je starter, žijeme tu s pokémony v harmonii. Bum, zlí hoši, které občas musíme porazit, do toho porážet 8 gymů a nakonec elitní čtyřku se šampionem a mezi tím farmit pokémony a jejich levely. Tady má být na druhou stranu možnost chodit si po světě, jak se člověku zlíbí, objevovat nová místa a přitom být užitečným výzkumníkem. Zní to fajn, ale povedlo se to tak?
Hned po oznámení jsem si řekl, že si nebudu zjišťovat další info, koukat na spekulace atd., ale budu sledovat pouze oficiální informace a trailery od Nintenda, abych se nepřipravil o vlastní zážitek z objevování nebo se případně “nepřehajpoval” a nebyl zklamaný. Pak by se asi taky hodilo říct, že jsem pár let smažil wowko, tudíž mám jisté představy a očekávání od slov jako “open world”, “explore” a podobných a i když jsem se od toho snažil oprostit, občas mi to prostě nešlo. No a když jsme si tohle vyjasnili, můžeme se do toho pustit.
Začínáte jako spadlý z nebe v regionu Hisui, dnešním regionu Sinnoh, v čase, kdy lidé nebyli zvyklí na soužití s pokémony a obecně o nich moc nevěděli, ba se jich i báli. Celý příběh se točí potom kolem toho, jak jste se tam octli a proč vlastně. Budete mít roli průzkumníka – máte chodit po Hisui a plnit encyklopedii pokémonů, tzv. Pokédex. To je sice úkol, který máte dělat v každé hlavní hře série, ale tady budete tvořit vlastně úplně první záznamy do papírového zápisníku. Samozřejmě nechybí krapet “pokémon logic”, kdy mají pokémoni pořadové číslo předem dané a ne podle pořadí záznamu, je předem známé jídlo, které mají oblíbené a pár podobných detailů, ale to je taková klasika.
Pokéballe, leť!
Mechanika chytání se v určitých ohledech strašně moc liší od toho, na co jsme těch pětadvacet let zvyklí. Totiž Pokémon Legends: Arceus svým zpracováním připomíná běžná RPG, kde jsme zvyklí na brouzdání krajinou a kosení nepřátelských potvor, které se v krajině nachází. Žádné kusy trávy, kde jedině se dá pokémony chytat nebo kde na vás vyskočí. Tady na vás hned ve startovní lokaci čeká parta bidoofů, kteří vás budou zvědavě očumovat a přiběhnou k vám. Nakliknete si pokéball, zamíříte (podporuje míření pohybem), hodíte a většinou uspějete. Poodběhnete kousek dál a u mostu vás překvapí shinx, který na vás zaútočí – spíš než agresivitu bych to u tohoto druhu nazval “hravostí” (zato takový paras vydává pěkně hnusný zvuk a je to agresivní potvora, kterou budete brzo nesnášet). Takže si nakliknete vašeho startera (cyndaquil, rowlet nebo oshawott) a jdete na klasický souboj.
Další novinkou v tomto systému je vaše zdraví. Když se pokémonovi neubráníte a párkrát to schytáte, nastane blackout a musíte se respawnout – zároveň s tím ztratíte i část věcí z inventáře. To stejné platí, pokud si nedáte pozor a spadnete z útesu. Trochu stresující to může být při soubojích s “posedlými” pokémony, takovou obdobou bossů, kdy vám černé okraje obrazovky uberou lehce z rozhledu.
Už jste asi pochopili, že v tomhle je hra převratná – prostě chytáte, jak a kdy chcete a pokud nechcete, utečete. Pokémonům můžete dokonce hodit jídlo, které si můžete sami připravit (společně s pokébally, potiony, revivy a spoustou dalších věcí), abyste odlákali jejich pozornost a chytali se snadněji. Někteří jsou agresivní více, někteří méně, ale obecně je odhad, jestli vás pokémon napadne nebo bude přátelský, celkem intuitivní. Zde je výtka k ovládání a celkově koncepci inventáře – je omezený místem, za jehož rozšíření se platí, a to fakt hodně. První políčko je za 500, další za 1000 atd. Od určité úrovně je skok ne 500, ale rovnou 1000, takže já se na to nakonec vykašlal a prostě a jednoduše častěji házel věci do hlavního skladu… Pokud necraftíte v poli, ale v některém z táborů u craftícího pultíku, máte přístupný celý inventář i se skladem.
Klikej, klikej, klikej
Pravděpodobně dřív nebo později narazíte při chytání na jedno velké omezení Switche – má málo tlačítek a hra vám neumožňuje přenastavení akcí pro jednotlivá tlačítka. Výběr pokéballu, návnady nebo samotného pokémona totiž probíhá přes klikání pomocí R a L, takže pokud máte v inventáři plno, hodíte návnadu, tak pak než se proklikáte k pokéballu, který je v půlce, může vám pokémon klidně frnknout před nosem. To je za mě jedna z těch větších slabin hry – klávesové zkratky, kombinace, prostě není nic a nedá se nastavit.
Organizace inventáře je obecně taková bolavá – sice máte tlačítko na automatické třídění, ale i to není všespásné. Pokémoni, kteří se vám nevlezou do party, jsou poslání na farmu v Jubilife village, kde je můžete i organizovat. No a zde jakákoliv možnost autosortu chybí, nemluvě o absenci vybrání a vypuštění více pokémonů zároveň. Když už jsme u toho ovládání, poprvé jsem zde pocítil, jak blbě je umístěné tlačítko “-” (mínus) na levém Joy-conu – otvíráte přes něj hlavní a vedlejší questy a mapu, takže je to celkem frekventované tlačítko a jeho blízkost levému analogu je celkem na obtíž. To je spíš ale na konzoli samotnou, takže to berte spíše jako takový postřeh.
Úchvatná grafika? No…
Na první pohled je prostředí Hisui krásné. Pokémoni v krajině jsou úplně skvělí, přišlo mi to jako úplně boží věc, vidět pobíhat starly, buizela si hrát u vody nebo bidoofy s bibarely u jejich hráze. Vidíte krásně namodelované kopce, ostrovy, řeky, jezera. Jenže… když se zadíváte z větší dálky, resp. začnete si všímat celku a z druhé strany drobných detailů, zjistíte, že nevidíte nic – mnohdy doslova. Na dalekých kopcích nejsou stromy, je celkem hodně znatelná mlha viditelnosti, pokémoni, kteřé jsou od vás trochu dál jsou jak prezentace se 4 fps… Celkem mrzutá bída, přirozeně předpokládám, že se jedná o optimalizační kroky, aby nám neshořely Switche.
Vyhlazování hran je sprosté slovo, k tomu jsem narazil ještě na vysloveně zubaté okraje, pokud je postava proti vodě. Taky občas zablbne opuštění boje, pokud pokémonovi utečete – dělá to na mě dojem, jakoby hra nereflektovala situaci, kdy jedu na pokémonovi, ale myslela si, že jdu pěšky. Už byl jeden patch, po kterém se situace hodně zlepšila, ale pořád to ještě občas sekne.
Do sedel!
Jinak ohledně cestování, případně nutnosti necestování a celkově zpříjemnění objevování krajiny, se vývojáři hodně snažili. V každé oblasti jsou minimálně dva tábory a nějaká “netáborová” lokace, kam funguje fast travel prakticky odkukoliv, pokud jste mimo boj. V každém základním táboře se nachází profesor, vaše bedna s velkým inventářem, craftící pult, stan pro odpočinek a chlapík od “sekuriťáků”, který zabezpečuje obchod a správu pokémonů mimo partu. Což je úplně super věc pro farmení a craftění – naberete plný inventář věcí, portnete se do tábora a craftíte. Nebo plníte úkoly do Pokédexu a potřebujete měnit pokémony. Stan pro odpočinek je zde velice důležitý, jelikož pro absenci zdravotnického zařízení v čele s Nurse Joy, léčíte a oživujete pokémony spánkem. Můžete si vybrat délku, což se hodí, pokud se ráno rozhodnete, že budete lovit duchy – kliknete si chrupku do večera a během pár sekund je hotovo.
Taková nepříjemná věc, u které jaksi nechápu smysl, je vnucování toho, jak máte vést průzkum. Myslím to tak, že děláte nějaký vedlejší quest v rámci kterého provedete nějaký ten souboj nebo chycení pokémona. Tím se vytvoří záznam o akci a tento se pak reportem u profesora zapíše do pokédexu. Doděláte quest, jdete ho do vesnice odevzdat a bum – “Chcete nahlásit postup profesorovi?” – “Ne”. Tak smolík, nikam nejdeš. Jako fakt? Já si tu hru chci hrát po svém, proč mám napřed odevzdat postup v Pokédexu? Kolikrát mi to narušilo takové to ponoření do hry, do akce. Pak asi zase z optimalizačních důvodů nemůžete chodit mezi jednotlivými oblastmi, ale musíte napřed zpátky do vesnice, tam se hned u brány zase otočit a vybrat vaši chtěnou oblast…
Jelikož zde nejsou ani TM, HM a podobné moderní výmysly, pokémoni pro pohodlnější a rychlejší pohyb se vám zpřístupňují postupně, jak podle příběhu nadejde jejich čas. Takže zprvu se budete moct rychleji pohybovat po zemi, pak i plavat, šplhat po stěnách, létat… Zčásti je to i způsob, jak přimět hráče znovuobjevovat předešlé lokace, společně s tzv. alfa pokémony. To jsou oproti vám, když začínáte, šíleně nasypaná hovada, jejichž oči rudě září (což je sranda pozorovat u snorlaxe) a klidně o 30 levelů vyšší, než je vaše aktuální eso a mají velice zajímavé dropy…
Časoprostor na hadry
Zdánlivě nesouvisející věc s nadpisem, ale později pochopíte – je možné sehnat drtivou většinu pokémonů do Pokédexu na vlastní pěst v jedné hře. Totiž v průběhu vašeho hraní se objevují jakási narušení časoprostoru nebo chcete-li bubliny, které se náhodně tvoří v krajině. Celé to pravděpodobně souvisí s vaším objevením se v regionu, ale na to ještě musíte přijít… Dají se zde totiž sehnat pokémoni s lepšími parametry nebo kteří nikde jinde nejsou (jako třeba porygon, který je stvořen z počítačového kódu a počítače v této době neexistují). Také se zde vyskytují vzácné předměty, které se dají zpeněžit a je to asi jediný lepší zdroj příjmů hned po plnění Pokédexu. No a hlavně se zde vyskytují předměty nutné pro evoluci pokémonů skrz trade. Trade se sice ve hře vyskytuje, ale není zas až tak potřeba – předmět stačí pokémonovi dát a můžete spustit evoluci, čímž se oklikou vracíme k původní myšlence odstavce.
Pokud přikládáte význam každému slovu, asi se divíte mému tvrzení “spustit evoluci”. No ano, správně, další novinka. Pokémoni se vám nezačnou vyvíjet sami, pouze o tom dostanete vyizuální upozornění a vývin můžete spustit sami! Což je za mě úplně super, bomba a úžasná věc – třeba takové eeveeluce se tímhle krásně zjednodušují. Celkově mi přišlo, že v této hře je vztah vás jako hráče a vašich digitálních kamarádů takový vřelejší. Můžete si i celou partu vypustit z pokéballů a prohodit pár “slov”. Škoda je jedině to, že s vámi mimo pokébally nemůžou jít, ani jako jeden pokémon, což by byla už jenom taková třešnička na dortu.
Kdyby chtěli, vypadá ta hra lépe, viz. Zelda… citelně chybí multiplayer… pochytat a pak co? Nechávají si prostor pro zlepšení a dávají nám nedodělky, slabé a něky i přiblblé příběhy… a ždímají z nás naše peníze za přídavky. Zcela upřímně, pokémon hry jsou předražené vůči kvalitě, kterou v posledních letech nabízí. Jednou za čas vytáhnou remaster (teď Pearl)… nebo nabídnou DLC k nekompletní hře (Shield, patrně časem i Arceus dle “rumors”…) a to ještě si člověk platí předražené Home, online službu, aby mohl naplno využívat zakopenou hru a switch 🙂 Nelíbí se mi ta politika…