Kingdom: New Lands – Strategie zase trochu jinak

Hra Kingdom: New Lands mě svým trailerem příliš nezaujala, až popis mi přišel zajímavý. Strategie, vážně? A nespletli se? Vždyť v traileru byl jen nějaký človíček na koni v pohledu z boku. Až po chvilce hraní jsem pochopil, že se o omyl nejedná a že to, co mám před sebou vskutku je strategická hra. A vskutku dobrá. Pojďme se na ni podívat zblízka.

Bez koruny nejsi králem!

Začínáte jako král nebo královna v tmavém lese. Za ponuré hudby vás duch předchozího krále dovede k ohništi, kde zaplacením založíte nové království. Duch vás pak provede základy hry a vy se pak můžete pustit do budování říše. Cílem hry je získat dostatek zdrojů na opravu vraku lodi a poté s ní odplout na další ostrov, kde začínáte prakticky od znova a s větší obtížností, můžete si ale s sebou vzít pár vojáčků. Na vaší říši pak každou noc útočí monstra, které jdou po vaší koruně. Když z vás monstra korunu shodí a seberou ji dřív než vy, je vymalováno. Hra končí a vy musíte začít od začátku. Tutoriál, který vám ale zas tak moc také nevyzradí, nicméně můžete přeskočit.

Prachy, prachy, prachy

Jako v téměř každé realtimové strategii musíte opatrně a prozíravě nakládat se zdroji. V tomto případě se jedná o jedinou měnu, a to zlaťáky. Za zlaťáky můžete najmout „somráka“, jak ho familiárně označujeme, tedy človíčka, který nemá co na práci. Za další zlaťáky mu pak můžete koupit nástroje, aby mohl pracovat. Za peníze si postupně vylepšujete hradby a věže, na dalších lokacích si za ně můžete „koupit“ jakousi přízeň bohů, třeba že vaše šípy budou dávat větší poškození.

Už zase ta pixelová grafika?

Celá hra je vytvořená v pixelové grafice – od samotné hry až po nejzazší koutek v menu. Jelikož pixelart se v poslední době nadužíval a používal se i kvůli lenosti vývojářů, často ho hodnotím spíše negativně. U Kingdom: New Lands se ale vzezření hry opravdu povedlo a ty pixely jí prostě sluší. Vývojáři navíc nelenili a hra je složená z několika vrstev. Pokud tedy běžíte lesem, různě vzdálené stromy v pozadí se pohybují tak, jako byste je míjeli ve 3D prostoru – ty vzadu pomaleji, ty vepředu rychleji. Vše dokresluje velmi pěkně zpracovaná voda v popředí, která navíc odráží světlo. Pozlátkem jsou pak skvěle udělané efekty jako déšť, sníh, nebo naprosto úžasná mlha. Za to palec nahoru – jedná se o opravdu krásnou ukázku toho, jak se dá pixelart udělat opravdu dobře. Vše navíc běží krásně plynule – tedy většinu času. V pozdějších fázích hry, kdy se vyspawnuje obrovské množství monster se hra začne maličko škubat. Ne nijak výrazně, aby ovlivnila vaše hraní, ale dost na to, abyste to zaregistrovali. Doufejme, že s tímto problémem si poradí některý z updatů.

Nedaří se? Zkusíme to znovu! A ještě jednou!

Podobně jako např. v Risk of Rain nebo v GoNNER se jedná o hru s tzv. permanentní smrtí. Tedy pokud selžete, musíte začít od začátku. Žádné nahrání posledního savu, žádné opakování posledního dne, prostě konec. Pokud ale najdete mapu a dostanete se s ní na další ostrov, můžete později novou hru začít právě na novém ostrově, což je docela příjemné. Saveslot máte navíc pouze jeden, a to jen abyste hru mohli vypnout. Jak už bylo zmíněno, jakmile prohrajete, save se smaže.

Objev si sám (nebo si vygoogli návod)

Celá hra má poměrně jednoduché ovládání. Kterýmkoliv joystickem nebo směrovým křížem ovládáte postavu svého krále nebo královny. Podržením tlačítek ZL nebo ZR během pohybu cváláte, váš kůň se ale brzy vyčerpá a vy pak musíte čekat, než zase budete moct jezdit „turbo“. Nakonec je tu tlačítko A, kterým platíte a hážete mince „somrákům“. Tady bych ocenil, aby se mince daly házet i jiným tlačítkem na levém ovladači Joy-Con. Celá hra se totiž dá bez problémů ovládat jednou rukou, ovšem pouze na pravém ovladači, kde je tlačítko A. Tutoriál v úvodu vám jen ukáže, jak nakoupit vybavení a postavit budovy a tím to hasne. Celá hra tak může být velmi zábavná pro někoho, kdo chce objevovat její mechaniky a pravidla. Pro ty, které už objevování přestane bavit, nebo je nebaví od začátku, je na internetu celá řada návodů, včetně kompletních popisů chování a vlastností jednotlivých monster, budov a vašich poddaných. Pokud se rozhodnete hru objevovat sami, připravte si pořádnou dávku trpělivosti, protože budete selhávat docela často. Ze začátku vás taky více než kdy jindy bude občas rozčilovat stupidita AI vašich človíčků, třeba když se v noci bude potulovat za hradbami, nebo když bude stát ve věži, místo aby šel lovit. Ačkoliv by se mi možnost více ovládat své dělníky líbil, úplně chápu, proč ho vývojáři neimplementovali – ovládání i hra by se tím stala složitější.

Optimální strategie aneb grindujeme

Jakmile si po několika prohrách více osvojíte pravidla hry, začne se vám dařit podstatně lépe. Naučíte se grindovat peníze a poddané a vaše království bude vzkvétat. Ani stavba lodi, která je pěkně drahá, vám tolik nepoleze do peněz. A jako jste se ze začátku nudili, protože jste utratili peníze a čekali, až budou zase, ke konci pak budete lítat od jednoho ke druhému a všechny peníze ani nestihnete vyzvednout. Dostanete se pak do krásného rytmu, kdy přes den budete nabírat „somráky“ a expandovat a v noci, kdy na vás útočí monstra, budete vybírat peníze od poddaných a věnovat se upgradům v bezpečí vašich hradeb.

Monstra všude, kam se podíváš

Jak už jsem naznačil, hra je rozdělená na jednotlivé dny. Přes den můžete dělat skoro cokoliv, ale v noci se vaše jednotky stáhnou za hradby a monstra zaútočí. Vy byste se měli stáhnout taky, protože pokud na vás monstra zaútočí, začnou z vás vypadávat peníze. Jakmile peníze dojdou, spadne vám koruna, které když se monstra zmocní, prohráváte. První den moc nepřátel nepřijde, s každým dalším dnem jich bude chodit více a více. Na prvním ostrově budou obludky přicházet jen z jedné strany, na těch dalších už z obou. Naštěstí existuje způsob, jak se s nimi vypořádat, to ale nechám na vás, zda na něj přijdete sami, nebo vám napoví strýček Google. Vývojáři z Raw Fury nezapomněli přidat ani několik bossů, které vaší obraně dokáží pořádně zatopit. Ve hře také čas od času nastane úplněk, který podobně jako v nové Zeldě nevěstí nic dobrého, a ani příchod zimy vás moc nepotěší.

Why so serious

Celou hrou vás provází velmi dobrá atmosférická hudba, která je ovšem místy velmi dramatická. To není ničemu na škodu, protože výborně buduje atmosféru a dokáže vás ještě víc vtáhnout do hry. Najednou zjistíte, že nad hrou sedíte už dvě hodiny, a to jste vlastně pořád na tom samém ostrovu. Hodně mě potěšila také grafika pozadí. Ačkoliv ve hře nemáte hodiny a jen v menu a na začátku každého dne uvidíte jeho číslo, podle postupu slunce a měsíce po obloze se to dá odhadnout. Pozadí ale není stále stejné a mění se jak podle eventů, tak podle aktuálního počasí. Může se stát i to, že bude zataženo a vy nebudete vědět, kolik času zbývá do noci. Nezapomnělo se ani na některé detaily. Pokud jste příliš proháněli koně, bude těžce oddechovat a nenechá si uniknout příležitost napást se. Jakmile panovník vjede do temné oblasti nebo nastane noc, rozsvítí si louč. Možná se jedná nedůležité věci, ale každičký detail dokáže hře hodně přidat, a i díky nim je třeba nová Zelda tak skvělá. Ještě před samotným závěrem se podělím o malý tip. Na konci načítání, kdy už vidíte postavičku krále/královny, ale ještě nejste ve hře, můžete mačkáním tlačítka A měnit vaši postavu. Můžete si tak vybrat, jestli chcete být král nebo královna, a navíc si můžete vybrat i barvu pláště/šatů. Podle toho se pak bude odvíjet váš erb.

Kingdom: New Lands je velmi zajímavým vstupem do strategických her, a ačkoliv na to nemusí nutně vypadat, jedná se o velmi dobrou hru. Nabízí velmi kvalitně zpracovanou pixelovou grafiku, skvělou hratelnost a výbornou hudbu. Pokud rádi objevujete herní principy, budete ve svém živlu. Hru bych označil jako stroj času – tedy zapnete ji a najednou je o několik hodin později. I ve dvou si ji můžete užít, je zábava i jen sledovat a třeba i radit. Ve vašem Switchi nezabere moc místa a za ty necelé čtyři stovky se zabavíte na docela dost hodin. Rozhodně doporučuji.

Kategorie Strategie, RPG, Dobrodružné Hodnocení recenze
4/5
Vývojář Noio, Licorice