The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom

Když před šesti lety vyšel nový díl hry ze série The Legend of Zelda společně s konzolí Nintendo Switch, způsobil mezi hráči a fanoušky pořádný rozruch. The Legend of Zelda: Breath of the Wild byl prvním dílem v sérii, který vybočil z řady a nabídl plně otevřený svět, nelineární vyprávění a prvky RPG. V rámci her obecně nešlo o nic mimořádného, v rámci herní série se však jednalo o pořádnou evoluci. Doposud každý díl nabídl výzvu v podobě procházení více či méně uzavřených lokací a žalářišť, řešení logických hádanek a soubojů zakončených setkáním s hlavním nepřítelem, obvykle Ganonem. Breath of the Wild (dále BotW) se vydal směrem, kdy zanechal hráče samotné jen s minimálním množstvím vodítek. Řekl vám toto je cíl, seznámil vás s prostředky a pak už nechal vše na vás. Právě BotW ukázala, jak to vypadá, když se level design promyslí a udělá s naprostou pečlivostí.

Přestože někdo mohl namítnou, že svět Království Hyrule působil prázdně, a na první pohled se to tak mohlo skutečně zdát, opak byl pravdou. Témeř za každým koutem se skrývala větší či menší výzva nebo překvapení a objevování světa se stalo požitkem, který vás nutil hrát dál a dál. Není tak vůbec překvapením, že BotW sklidila absolutní hodnocení napříč světovými médii a roce 2017 také získala ocenění hra roku. Nakonec se nelze divit, jaký rozruch vyvolalo oznámení pokračování s podtitulem Tears of the Kingdom. Nintendo bylo na poskytnutí informací celkem skoupé a na skutečné novinky si museli hráči počkat až téměř do samotného dne vydání. Trailery a informace vyvolávaly mnoho otázek. Nebude to ta samá hra za plnou cenu? Přinesou nové schopnosti změnu v hratelnosti? Bude mě to vůbec bavit po tolika hodinách v BotW? Není to jen trochu větší DLC? No, není…

Hyrule kam se jen podíváš

V Tears of the Kingdom začínáte v podstatě tam, kde jste skončili. Je zde samozřejmě určitý časový posun, ale objevuje se zde Link, Zelda i mnoho vedlejších postav z BotW. Ten, kdo se těší, že bude těžit z nabytých schopností, bude zklamán. Hned po úvodní, a docela strašidelné, pasáži dojde k událostem, které jsou typické pro mnoho dílů z této slavné série. Zelda mizí, Link začíná od nuly a Zlo (Ganon) opět povstává. Noví hráči se tak nemusí obavát neznalosti předchozího dílu nebo kteréhokoliv jiného. Fenomén reinkarnace v podstatě funguje i tady s novým příběhem. Přestože Link přijde o všechny schopnosti a kvality bojovníka, zkušenosti, které jste získali jako hráč v BotW se perfektně zúročí v úvodní části hry. Ta obligátně slouží jako tutoriál pro nové hráče, kteří se seznámí s pravidly hry. Tears of the Kingdom nabízí totiž schopnosti nové a dovolím si tvrdit, že mnohem zábavnější a průzkum podporující, než ty předchozí. Průzkum a objevování světa totiž stále hraje první housle a na tomto místě se nabízí vyvrátit obavy těch, kteří se bojí, že uvidí to samé. Ano, Hyrule na zemi je sice to samé království Hyrule, které jste prozkoumali, křížem krážem. Mnoho a mnoho míst je ale jiných, pozměněných úvodními událostmi, a tudíž nabízí nové zážitky a místa, která můžete prozkoumat a vidět je v jiných souvislostech, stejně tak jako množství nepřátel, kteří se vám budou stavět do cesty a jejíchž útoky budete moct odrážet novými kreativními způsoby.

Hyrule se sice nerozrostla v horizontální úrovni, ale budete překvapeni, k jakým změnám došlo na úrovni vertikální. Totiž kromě povrchu můžete prozkoumat co leží pod ním a vězte, že pod povrchem se skrývá masivní plocha, která zve k průzkumu. To samé platí i pro oblohu, kde se najednou vznáší tu větší, tu menší kusy ostrovů. Existence těchto nových míst je spjata s dějovou linií, a proto o ní nebudu mluvit. Důležité je vědět, že nejde jen o prvoplánové zvětšení mapy, ale má oporu v příběhu a nabídne vám možnost strávit hodiny a hodiny průzkumem po všech směrových osách.

Znovuobjevování království Hyrule je opět skvělé, a vlastně mnohem lepší díky novým schopnostem. Tvůrci hry opět spoléhají na vaši přirozenou zvědavost, kterou ale chytře podporují nejrůznějšími detaily zasazenými na mapě. Právě ty vás tak nějak samy cvrnknou do nosu při spontánním průzkumu. Ne vždy se za každým stromem schovává poklad s mocnou výzbrojí nebo hory zlata, ale vždy se objeví nějaké to překvapení a víc než jeho obsah vás potěší a pobaví samotný proces nebo pocit objevení. Stejně tak autoři spoléhají na vaši kreativitu při řešení problémů, ať už jde o svatyně, které jsou miniaturní obdobou klasických žalářišť z předchozích dílů nebo řešení příběhových i vedlejších úkolů. I v tomto ohledu je Tears of the Kingdom stejný jako BotW. Mapa království, kterou si musíte sami odkrýt není přeplněna značkami míst, kam jít. To si musíte ujasnit sami. Vydáte se na východ, nebo k tamtomu kopci, co se asi skrývá ve vzdáleném údolí nebo zasněžených horách? Tento systém fungoval skvěle v BotW a funguje skvěle i v Tears of the Kingdom. Pokud jste ale člověk, který má rád když se mu ve hře řekne kam jít a co dělat, mohli byste mít pravděpodobně ze začátku trochu komplikace, které nebudou vycházet s přesycení, ale naopak z pocitu ztracení.

Více zábavy s novými schopnostmi

Několikrát jsem se na předchozích odstavcích zmínil o nových schopnostech, které podpoří vaše dobrodružství. V souvislostmi s novými schopnostmi se dá mluvit o nové Zeldě jako o sandboxové hře v úplně jiné perspektivně než jak tomu bylo u předchozího dílu. Díky schopnostem jste schopni prozkoumávat svět úplně novými způsoby.

Jednou z prvních schopností a dovolím si tvrdit, že i tou nejzajímavější je schopnost s názvem Ultrahand. Tato schopnost vám dovolí manipulovat téměř s jakýmkoliv objektem, který se na mapě nachází. Můžete jej zvedat, posouvat, otáčet, ale také spojovat s jinými. Pokud se ptáte, k čemu by to mohlo být dobré, věřte že k mnoha věcem. Tuto schopnost budete využívat neustále. Potřebujete se dostat přes rokli nebo na vyvýšené místo? Můžete ji zkusit přeletět nebo se po stěně vyšplhat. Můžete si ale třeba pokácet pár stromů a vyrobit si most nebo žebřík. Teď si ale představte, že máte k dispozici i jiné stavební prvky, než kmeny stromů nebo trámy a kameny. Představte si, že máte rakety, ventilátory, chrliče ohně, levitující plošiny, ovládací prvky, kola a spoustu dalšího vybavení, které lze spojovat kombinovat a jediným omezením je vaše kreativita a případně napájení, protože tyto prvky potřebují pro svůj chod energii. Schopnost Ultrahand je zkrátka základním a mocným nástrojem, který budete využívat k řešení překážek, které leží před vámi, ale také poskytne možnost vytvořit nejrůznější udělátka, díky kterým budete moct prozkoumávat mapu nejrůznějšími kreativními způsoby. V souvislosti se schopností Ultrahand souvisí ještě funkce Autobuild, ale tu vám nechám jako překvapení.

Další schopností, která částečně vychází ze schopnosti Ultrahand, je Fuse. Jak název napovídá, jde o schopnost, která dovoluje spojovat různé objekty k vašim zbraním. Fantazii se opět meze nekladou, a lze tak vytvořit důmyslné a smrtonosné zbraně, stejně tak jako vtipné blbosti, kterými budete větší monstra spíš lechtat. Kromě zbraní, lze takto vylepšit i štíty. Třeba štít propojený s chrličem ohně vytvoří perfektní obranu s aktivním útokem. Je také možné si v boji připevnit předmět k šípu před výstřelem. Bomba na konci šípu dovede nadělat pěknou paseku. Z šípu spojeného s okem z netopýra se stane naváděná střela. Na šípy lze připevnit cokoliv z vašeho inventáře a hned uvidíte, jestli toto spojení mělo nějaký efekt.

Schopnost Recall budete ze začátku používat pravděpodobně méně než předchozí dvě, ale přijde vám také vhod. Jde o vrácení času nebo lépe řečeno převrácení směru pohybové dráhy určitého tělesa. V praxi to znamená, že jste schopni vrátit pohybující se objekt do počátku jeho letu. Nejčastěji tuto schopnost budete využívat v situaci, kdy uvidíte, že se z nějakého létajícího ostrovu utrhne kus kamenu a dopadne na zem. Hle, máte výtah. Schopnost se dá také skvěle využít v boji. Často se stane, že nepřátele na vás vrhají různé objekty, především, když jste nedostupní pro boj zblízka nebo přijdou o svoji vlastní zbraň. V takovou chvíli není nic jednoduššího než kamen nebo ještě lépe výbušný barel poslat po dráze letu zpět do jejich rukou. Škodolibé, ale velice efektivní. Důležité je si na to vzpomenout, přiznám se, že jsem tuto možnost dost opomíjel a situaci řešil spíše klasickým způsobem.

Poslední novinkou na poli schopností je Ascend. Tato schopnost dovoluje proplout stropem nad vámi. Je to takové krásné záchranné lano, když se ocitnete na místě, odkud vede dlouhá cesta nebo se potřebujete dostat do vyšších míst. Právě poslední dvě zmíněné schopnosti využijete především při prozkoumávání pod- a nadpovrchových úrovních. Využít schopnosti proplouvat se dá využít i v boji. Třeba ve skřetích pevnostech. Budu se opakovat, ale vše závisí na vaší fanatazii, jak s danou schopností v danou chvíli naložíte. To vede k nezapomenutelným žážitkům, které můžete sdílet třeba s kamarády, kdy každý vyřešil určitý problém po svém.

Nový, větší svět, vylepšené schopnosti, hory nepřátel ale i zajímavější příběh a rozmanité questy už čekají, až využijete výše zmíněných nových prostředků a vypořádáte se s nimi po svém. Tak neztrácejte čas a běžte objevovat.

Bez poskvrny?

Uběhly dva týdny od vydání hry a není tak tajemstvím, že si Tears of the Kingdom vysloužila prakticky absolutní hodnocení a již teď se o ní mluví jako o hře roku. Pokud doufáte, že se mi podařilo objevit nějakou tu vadu na kráse, budu vás muset zklamat. The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom je klenot. Mohl bych namítat, že hra běží na šest let starém a už v době vydání lehce zastaralém hardwaru a s přihlednutím k této skutečnosti je potřeba vyseknout autorům poklonu. Nabídnout takhle velký otevřený svět a odladit výsledek tak, aby nedocházelo k žádným problémům, je zkrátka umění. Ano, občas dojde i na propady FPS a mohl bych dále namítat, že hra nenabízí ani super fotorealistickou grafiku ani extrémními detaily. Že je vlastně podobná předchozímu dílu, i když nabízí spoustu nových prvků. V tomto ohledu bych vám dal zapravdu, ale všechny tyto argumenty se ihned rozplynou jako mraky, kterými v úvodní pasáži proskočíte a ponoříte se do hry, kde jste svým vlastním pánem, kde se necháte vodit svojí vlastní zvědavostí prahnoucí po dobrodružství, a kde si vyřešíte problémy stylem, který je vám vlastní. A nakonec možná zachráníte království a princeznu, protože o to koneckonců vždy šlo, nebo ne?

Podívejte se, kde můžete hru výhodně zakoupit.

Herní klenot konzole Nintendo Switch

Herní klenot konzole Nintendo Switch
10 10 0 1
The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom bere vše nejlepší a funkční z předchozího dílu, servíruje velké množství novinek a zajímavější příběhovou linku. To vše bez technických obtíží i přes stáří herní konzole. Pokud přemýšlíte jakou hru si teď zahrát, Tears of the Kingdom je jasnou volbou.
10/10

Klady

• Obrovský svět, který se tyčí jak nad vámi, tak pod vámi