Pokémon: Detektiv Pikachu – Na výletě do světa Pokémonů

Pamatujete si, když jste si poprvé zahráli hru s Pokémony? Snad každý z nás si aspoň jednou přál, aby tyto „příšerky“ byly skutečné, abychom si s nimi mohli hrát i bojovat ve skutečném světě. Jak by asi vypadaly? Oproti pár pixelům na displeji Game Boye (či jiné Nintendo konzole) by to byl asi velký rozdíl. Na tuto otázku se nám snaží odpovědět režisér Rob Letterman se svým týmem v hraném filmu na motivy hry Detective Pikachu. Jaká tato odpověď je a jak se nám líbí?

Vítejte ve světě, do kterého jste se vždy chtěli vydat

Od prvních záběrů jsme vrženi do světa, kde jsou mystická stvoření Pokémon prostě všude. Nad střechami domů se prohání Pidgey v hejnech, v ohradě se pase stádo Taurosů a každý tu může mít parťáka z jejich řad. A právě v takovémto prostředí se seznámíme s Timem Goodmanem. Ten se dozvídá, že jeho otec, vynikající detektiv, zemřel a Tim se tak vydává do Ryme City, kde žijí lidé i Pokémoni společně v harmonii. Když se ale Tim probírá otcovými věcmi v jeho bytě, potká se s neobvyklým Pikachu. Kromě toho, že má Sherlockovskou čepičku, mluví. Byl parťákem jeho otce. A prý cítí, že Harry Goodman je stále naživu. Oba hrdinové ho samozřejmě chtějí najít, a tak se chtě nechtě ocitnou uprostřed intrik a nebezpečí. Příběhově se držíme okolo průměru, nicméně Pikachu přeci jen růžky do nadprůměru lehce vystrkuje, a to díky některým nečekaným zvratům (tedy, pokud jste nehráli zmíněnou videoherní předlohu) a využitím netypického světa Pokémonů. Jedná se ovšem o rodinný film a volba méně složité zápletky určitě pomůže lepšímu pochopení mladších diváků. Příběh tedy mírný nadprůměr, kde ale film doslova září, jsou vizuály.

Pro fanoušky… od fanoušků!

Pokud jste zhlédli některý z trailerů, nemohli jste přehlédnout realistické ztvárnění jednotlivých Pokémonů. A to ne nějak odfláknuté, každý jeden z nich je detailně propracovaný, aby dokonale do hraného filmu zapadl, ale přitom zůstal věrný své předloze. Zatímco Pikachu je tu chlupatý, Charizzard připomíná dinosaura a třeba taková Eevee je podobná lišce. Ještě víc potěšující je fakt, že tvůrci filmu spolupracovali s RJ Palmerem, který v letech 2012 – 2013 na síti DeviantArt zveřejnil své realistické kresby jednotlivých příšerek (jeho obrázky najdete např. zde). Že se jedná o tvorbu fanoušků tu je prostě znát – všechno je velmi podobné svým herním předlohám, a přitom vypadá velmi realisticky. Kromě toho tu nechybí poměrně velké množství narážek a odkazů na herní sérii (a animovaný seriál), které nás hráče obzvlášť pobavily. Kromě naprosto úžasných vizuálních efektů musím ocenit i filmařinu jako takovou. Film plyne příjemným tempem, nemá nudné části a je natočen opravdu dobře. Tvůrci se naštěstí neuchýlili k dnešním trendům – extrémně tmavým záběrům a rozklepané kameře, což vám dává dostatek prostoru k pokochání se krásným světem a jeho obyvateli, který vás na tu hodinu a tři čtvrtě opravdu pohltí a nedopouští se hloupých chyb, které by kazily atmosféru.

Baví se celá rodina

Ačkoliv jsem tak trochu doufal, že hlavní cílovou skupinou budeme my, fanoušci her, nemůžu říct, že bych byl zklamaný. Film si může užít celá rodina – nejedná se o žádnou šílenost, která by nebavila naše partnerky a snad ještě víc, než my budou nadšené děti, které budou tento fantastický svět hltat, ale i opakovat vtipné hlášky. Tedy pokud zajdete na verzi s českým dabingem, aby tomu rozuměly. Ten se na dnešní poměry vyvedl celkem slušně. Česky mluvící Detektiv Pikachu sice nemá takový říz jako původní verze s hlasem Ryana Reynoldse, kterou máme naposlouchanou z traileru (a kterou si rozhodně nenecháme ujít), ale uši vám trhat rozhodně nebude. Dabing byla jedna z mých velkých obav, a mám radost, že od něj nemusím odrazovat, obzvlášť pokud se chystáte na film vzít rodinu. Jen musím podotknout, že by se mi v titulní roli víc líbil Filip Švarc, který daboval český trailer.

Kdybych byl filmový kritik, film Pokémon: Detective Pikachu by ode mě dostal nějakých 70 – 80 %, jako fanoušek her ale dám to vyšší číslo. Největším mínusem je příběh cílený na děti, který z průměrnosti vyčuhuje jenom trochu, a zatímco některé věci vás překvapí, jiné jsou příliš průhledné. Velmi se ale povedl po vizuální stránce, kde kromě dobře odvedené práce filmařů září přinesením světa Pokémonů do toho reálného. Přičtěte si k tomu ještě komediální náturu, narážky a odkazy pro nás hráče nebo povahu rodinného filmu a máte důvod, proč si zajít do kina. Obzvlášť když přihodím ještě malé bezvýznamné plus za dabing, který vydržíte poslouchat celý film a třeba se vám bude i líbit. Každý, kdo svět Pokémonů aspoň trochu zná, ať už z her, seriálu, sběratelské karetní hry či mobilního hitu Pokémon Go, bude nadšený.

Žánr Dobrodružný, Komedie, Rodinný Hodnocení
Režie Rob Letterman
80 %