Captain Toad: Treasure Tracker – Indiana Jones z Mariova světa

Hru Captain Toad možná nebude třeba nijak významně představovat – vyšla už na Wii U a Kapitán Toad se navíc nejednou objevil v Super Mario Odyssey. Jedná se o netradiční logickou plošinovku, která se ovšem obejde bez skákání. Jménem redakce vás teď zvu, abyste se spolu s námi vydali na neobvyklé Toadobrodružství.

Začněme zlehka

Kapitán Toad vyráží na dobrodružství, a to si zaslouží rovnou knihu, nebo několik! Celá hra se skládá z více než 70 samostatných úrovní a menu s jejich výběrem je provedené jako kniha – možná kronika, možná legenda. Není neobvyklé, že odemčených úrovní je více, já jsem se ale vydal je plnit hezky popořadě, konec konců obtížnost se stupňuje s pořadím, a to nejlehčí je tady na samém začátku. Koncept úrovní je inspirován japonskými krabicovými zahrádkami Hakoniwa – každá z nich je tak kompaktním světem, ve kterém se můžete pohybovat a otáčet okolo něj kamerou. Kapitán Toad, hlavní hrdina, se musí do každé z nich vydat, aby získal hvězdu na konci každé z nich, ale i nasbíral poklady, které se po cestě objeví. V každém levelu najdete 3 diamanty a také můžete sbírat mince. Zatímco určitý počet diamantů je vyžadován pro odemčení pozdějších úrovní, mince se hodí jen na to, abyste za každých 100 sebraných v jedné úrovni získali život. Každý unikátní kompaktní svět, který navštívíte, bývá obvykle velmi členitý a hrbolatý, jenže Toad nemůže skákat, údajně kvůli svému příliš těžkému batůžku, a tak si musíte poradit s použitím žebříků, výtahů a dalších cest, které vám pomohou dostat se k cíli. Ačkoliv se můžete obávat, že skákání vám bude chybět – (většinou) nebude! Všechno je tu chytře navrhnuté tak, aby nebyl problém zvládnout se dostat všude, kam budete chtít.

Pro menší i větší hráče

Možná i kvůli mladšímu publiku je příběh velmi jednoduchý a bez mluvení. Toad s Toadette se vydali na dobrodružství a jeden druhého musí zachraňovat ze spárů chamtivého ptáka. Ano, některé části hry hrajete za Toada, některé zase za Toadette, ale jedná se spíše o kosmetickou změnu, protože samotné hraní se až na hrdinu ničím neliší, ale dává to smysl pro příběh a je to vlídné gesto i k malým hráčkám. Celkově mladším se bude hra opravdu velmi líbit, tvůrci si dali záležet a všechno, i ty nejstrašidelnější úrovně jsou krásné a roztomilé, jak jen můžou být. Vše doprovází příjemná hudba, která někdy poskytuje správný rytmus tam, kde jde o načasování, a také zvuky typické pro některé akce. Ani kreativitou se zde nešetřilo a kromě toho, že jsou jednotlivé levely stále těžší, tak jsou i čím dál tím víc zajímavější. Celkově na mě hra působí velmi příjemně, a i když se jedná o logickou hru, často jsem ji hrál i jako oddechovku. Ostatně, ani ty nejtěžší logické hádanky nejsou zas tak složité a někdy jde více o vaši všímavost a vynalézavost, ačkoliv mozkové závity se mohou někdy protočit, než vám to dojde, jindy zase budete proklínat nešikovné prsty. Aby toho nebylo málo pro co nejširší publikum, přibyla v Nintendo Switch verzi i hra dvou hráčů – jeden hraje za hlavní postavu a druhý ho může krýt házením tuřínů a pomáhá mu s pohyblivými platformami. Skvělé, třeba když si chce rodič zahrát s dítětem.

Pískoviště pro každého

Každá kompaktní úroveň může být jakýmsi vaším pískovištěm, které můžete prozkoumat, a dokonce i trochu proměnit. Většinu akcí provádíte jediným tlačítkem – vytrhnutí tuřínu ze země a jeho hod nebo vylovené mince. Další akce včetně pohybů se speciálními platformami už provádíte kurzorem nebo dotykem na obrazovku. Tady musím vynachválit hru v handheldu, kde se právě díky možnosti matlat prstem po obrazovce hraje nejlépe. S kurzorem už je to občas trochu těžší, a ne vždy zvládnete tak rychle a přesně reagovat, což trochu sráží TV a Tabletop módy. Na dotyk totiž reagují i nepřátelé a často se může hodit trefit se přesně na ně. Co mě velmi potěšilo, jsou bonusové levely po dokončení příběhu. Je jich celá kniha, rozdělená do několika částí a jedna z nich obsahuje úrovně inspirované královstvími ze Super Mario Odyssey, kde na konci místo Power Star čeká Power Moon. Musím říct, že ty se opravdu povedly, a tak trochu mi dochází, že právě nové Mariovo dobrodružství se u Kapitána Toada v lecčems inspirovalo. Líbí se mi i to, jak Kapitán Toad reaguje na svoje okolí zvuky nebo činnostmi – na vrcholku věže volá do okolí a své kamarády Toady vždycky pozdraví. Testoval jsem Switch verzi, která se podle všeho příliš neliší od původního vydání pro Wii U, zhlédnutí videí mě ale přesvědčilo, že ani na 3DS to nebude špatné. Je až překvapivé, co se z tohoto handheldu podařilo vymáčknout za grafiku a líbí se mi i některé rozdělení herních prvků na dvě obrazovky.

Captain Toad: Treasure Tracker je vskutku neobvyklá plošinovka, která nabízí velmi příjemný a roztomilý vizuální styl a příjemné prostředí. Hrát se dá skvěle v jednom i ve dvou, třeba s potomkem nebo mladším sourozencem, užít si ji ale můžou i dospělí, a to díky jejím logickým hádankám. Úrovní tu naleznete na spoustu hodin zábavy a každá z nich je velmi kreativně a do detailu propracovaná. S velmi férovou cenou ani není co řešit – pokud vám tato hra unikla na Wii U, teď by neměla, obzvlášť pokud občas hrajete s mladšími hráči.

Kategorie Plošinovka, Puzzle Hodnocení recenze
4,5/5
Vývojář Nintendo EAD Tokyo